Przychody AB ze sprzedaży w roku obrotowym 2019/2020, który zakończył się 30 czerwca br., wyniosły 10,2 mld zł, co oznacza sprzedaż większą o ok. 1,4 mld zł (+16,1 proc.) niż w poprzednim roku. Wynik EBITDA wzrósł o 13,3 proc., do 111,3 mln zł, a zysk netto zwiększył się o prawie 15 proc., do 66,4 mln zł (czyli 0,65 proc. obrotów).

Marża brutto zmniejszyła się natomiast do 3,63 proc. z 3,92 proc. w poprzednim roku. Tym samym rentowność sprzedaży kolejny rok z rzędu poszła w dół (w roku 2017/2018 marża wyniosła 4,17 proc.). Wskaźniki obniżyły się również na poziomie marży zysku operacyjnego oraz rentowności netto.

Jednakże w II kw. 2020 r. (czyli w ostatnim IV kw. roku obrotowego), rentowność poprawiła się – marża brutto grupy była najwyższa w roku i wyniosła 4,3 proc., przy 2,493 mld zł przychodów.

Większa sprzedaż w Polsce, wyższy zysk w Czechach

W całym roku 2019/2020 sprzedaż w segmencie polskim miała blisko 55 proc. udziału w przychodach grupy (5,59 mld zł). Pozostała część wpływów została osiągnięta głównie w Czechach.

Działalność na rynku czeskim dla grupy AB w ub.r. okazała się bardziej zyskowna niż w kraju. U naszych południowych sąsiadów grupa wypracowała większość zysku przed opodatkowaniem za rok obrotowy (47,6 mln zł), podczas gdy w segmencie polskim – 35,9 mln zł.

Biorąc pod uwagę jednostkowe wyniki AB SA, osiągnięta marża jest wyraźnie niższa niż w grupie – w roku 2019/2020 AB SA miało 5,694 mld zł przychodów ze sprzedaży wobec 4,806 mld zł przed rokiem. Zysk brutto na sprzedaży spadł natomiast do 160,2 mln zł ze 164,2 mln zł. Marża brutto obniżyła się do 2,8 proc. wobec 3,4 proc. w ub.r.

Koszty na 2,5 proc.

Zarząd zaznacza stosunkowo niskie koszty i zadłużenie grupy – skonsolidowane koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (SG&A) wyniosły 258,3 mln zł, stanowiąc 2,5 proc. przychodów ze sprzedaży grupy AB (rok wcześniej 3 proc.).

Na dzień 30 czerwca 2020 r. średnioroczny wskaźnik zadłużenia netto do kapitału własnego wyniósł 13 proc., a zadłużenie ogółem jest poniżej 70 proc.

Grupa ma potencjał finansowania z linii kredytowych – łączna kwota niewykorzystanego kredytu wynosiła na koniec roku finansowego ok. 612 mln zł.

W kanale VAD obroty grupy wzrosły o 24 proc. r/r (w porównaniu do wzrostu całego rynku w Polsce +14 proc.), a sprzedaż usług w chmurze o 60 proc.

Skonsolidowane wyniki grupy AB w roku 2019/2020 vs. rok 2018/2019
Przychody ze sprzedaży: 10,206 mld zł vs. 8,793 mld zł
Zysk brutto na sprzedaży: 370,7 mln zł vs. 344,4 mln zł
Marża brutto na sprzedaży: 3,6 proc. vs. 3,9 proc.
Zysk operacyjny: 95,5 mln zł vs. 85,2 mln zł
Zysk netto: 66,4 mln zł vs. 57,8 mln zł.

Zarząd: inwestycje w e-commerce procentują

W sprawozdaniu finansowym zarząd informuje, że poniesiono zwiększone koszty w okresie marzec – maj 2020 r., gdy grupa przeszła na pracę zdalną, trzeba było również zapewnić odpowiednie środki bezpieczeństwa i organizację pracy w logistyce z powodu zagrożenia Covid-19.

W okresie pandemii jednocześnie znacznie wzrosła jednak sprzedaż – rynek dystrybucji IT w Polsce w II kw. 2020 r. osiągnął ponad 23 proc. wzrostu rok do roku, oraz 11,3 proc. w regionie. Najbardziej zwiększyła się sprzedaż notebooków – o 60 proc.

„Dzięki poczynionym inwestycjom w infrastrukturę logistyczną ukierunkowaną na obsługę sektora e-commerce oraz od lat rozwijanym narzędziom informatycznym w zakresie biznesu handlu internetowego, Grupa AB zdołała efektywnie odpowiedzieć na zwiększony popyt ze strony partnerów działających w tym segmencie handlu online. Znacznie zwiększone zamówienia w okresie tzw. lock down zostały efektywnie obsłużone” – zapewnia zarząd.

„Obserwując ewolucję rynku dystrybucji w kierunku sprzedaży internetowej, AB konsekwentnie inwestuje rozwój tego właśnie kanału sprzedaży, m.in. poprzez inwestycje w automatykę magazynową oraz w narzędzia e-commerce. W obecnej sytuacji, w której epidemia spowodowała gwałtowne przeniesienie znacznej części sprzedaży detalicznej do e-commerce, czujemy się zdecydowanym beneficjentem zachodzących zmian” – komentuje prezes Andrzej Przybyło w liście do akcjonariuszy.

Niepewność związana z pandemią

W sprawozdaniu zarząd zaznacza natomiast, że rozmiar i skutki kryzysu wywołanego pandemią Covid-19 nie są dzisiaj w pełni znane.

„Mamy do czynienia z sytuacją bezprecedensową, w związku z czym należy brać pod uwagę, iż trudna sytuacja w gospodarce może w kolejnych kwartałach mieć wpływ na dynamikę obrotów Grupy AB.” – stwierdzono.

W dłuższej perspektywie na rynek będzie miało również przejęcie ABC Daty przez Also.

„Zmiana ta będzie nadal w kolejnych okresach determinować poziom rywalizacji konkurencyjnej w sektorze, jak również wpływać na nowy podział udziałów poszczególnych uczestników tego rynku” – ocenia zarząd.

Jednostkowe wyniki AB SA w roku 2019/2020 vs. rok 2018/2019
Przychody ze sprzedaży: 5,694 mld zł vs. 4,806 mld zł
Zysk brutto na sprzedaży: 160,2 mln zł vs. 164,2 mln zł
Marża brutto na sprzedaży: 2,8 proc. vs. 3,4 proc.
Zysk operacyjny: 37,6 mln zł vs. 33 mln zł
Zysk netto: 35,7 mln zł vs. 35,5 mln zł.