AB poprawiło zysk o 30 proc., marża w górę
Grupa wystartowała w nowy rok finansowy zwiększając sprzedaż, marże i zysk. Rentowność na polskim rynku nadal jest jednak niższa niż w Czechach. Po IV kw. jest szansa na poprawę dostępności produktów.
AB liczy na wzrost w długiej perspektywie w związku z zapotrzebowaniem związanym z transformacją cyfrową, którą przyspieszyła pandemia.
W III kw. 2021 r. (I kw. roku finansowego 2021/2022) grupa AB zanotowała 3,1 mld zł przychodów (+8 proc. rdr), wzrost zysku brutto na sprzedaży (105 mln zł, +22 proc. rdr), EBITDA (40 mln zł, +21 proc. rdr) i zysku netto (25 mln zł, +31 proc. rdr).
Wybrane rezultaty finansowe grupy AB
Rok finansowy 2020/21 | ————————————–III kw. 2021 r. | |||
mln zł | Zmiana rdr | mln zł | Zmiana rdr | |
Przychody | 13 074,3 | +28,1% | 3 105,4 | +7,8% |
Zysk brutto na sprzedaży | 472,7 | +27,5% | 105,3 | +22,0% |
Marża | 3,6% | bz. | 3,4% | +0,4pp |
EBITDA | 182,8 | +64,2% | 40,0 | +21,2% |
Marża | 1,4% | +0,3pp | 1,3% | +0,1pp |
Zysk netto | 123,7 | +86,4% | 24,9 | +30,5% |
Kapitał własny (koniec okresu) | 992,6 | +16,7% | 1.019,4 | +18,4% |
Wyższe marże w miksie produktowym
Poprawa marży na sprzedaży na poziomie grupy do 3,4 proc. jest m.in. efektem zmiany miksu produktowego.
– Zmniejsza się udział produktów wolumenowych, jak smartfony, notebooki, które mają niższe marże niż inne produkty, co oznacza że średnia wynikowa marża przesunęła się na wyższe poziomy – wyjaśnił dyrektor finansowy Grzegorz Ochędzan podczas konferencji wynikowej.
Zysk w Polsce niższy niż w Czechach
Grupa w Polsce odnotowała, jak często ostatnio, niższy zysk niż w Czechach, mimo że w kraju przychody były (też tradycyjnie) dużo wyższe.
Marża brutto jednostkowo wrocławskiej spółki AB SA wyniosła 2,4 proc. w III kw. 2021 r., czyli utrzymała się na poziomie z ub.r.
– Historycznie chyba od zawsze rentowność w Czechach jest wyższa. W Polsce rynek tak się ukształtował, że marże są na tych poziomach, które pokazujemy. Ten kwartał nie był wyjątkiem – mówi Grzegorz Ochędzan.
Jak zapewniono, polski rynek pokazuje wysokie dynamiki wzrostu popytu. Wzrost sprzedaży jednostkowej AB SA wyniósł 13,4 proc. r/r w III kw. 2021 r. (1,922 mld zł), czyli był wyższy niż rynek.
Wzrost rynku dystrybucji w Polsce w III kw. 2021 r. wyniósł 7,7 proc. r/r – według danych Contextu.
Magazyn urósł do 1,3 mld zł
Zapasy w grupie okazały się wyższe o blisko 20 proc. niż przed rokiem (1,322 mld zł), co, jak wyjaśniono, wynika z dążenia dystrybutora do zapewnienia maksymalnej dostępności towaru.
– Im wyższy magazyn, tym lepsza pozycja wyjściowa na dzisiejszym rynku – tłumaczy Grzegorz Ochędzan.
– Obecnie obserwujemy duży popyt na produkty, który może nie być w całości zaspokojony przez producentów, ale jest to zjawisko ogólnoświatowe – mówi dyrektor o aktualnym kwartale.
Możliwa poprawa dostępności w przyszłym roku
Jak przyznał CFO, obecnie dostępność produktów jest zaburzona, choć sytuacja jest różna w zależności od produktu i vendora.
– Czasami są opóźnienia w dostawach, czasami mamy dostawy mniejsze, a czasami przesunięte o kilka tygodni, a nawet miesięcy – informuje.
Jego zdaniem dostępność może poprawić się w kolejnych kwartałach, gdy minie szczyt zakupów.
Trudno będzie o duże wzrosty
Jak przyznał CFO, dalsze dynamiczne wzrosty sprzedaży przy ograniczonej dostępności produktów mogą być trudne do realizacji w krótkim okresie, ale popyt w dłuższej perspektywie zapewni transformacja cyfrowa.
– Widzimy rosnący popyt wynikający z transformacji cyfrowej. Pandemia była akceleratorem zmian – twierdzi dyrektor. Przekonywał, że AB ma komplementarną ofertę do digital transformation.
Mimo zakłóceń w łańcuchu dostaw grupa pokazała spore wzrosty np. na gamingu – o 168 proc. w III kw. 2021 r.
Obroty na usługach chmurowych zwiększyły się o 30 proc. r/r w III kw. 2021 r. w całej grupie, a liczba sprzedanych usług o 55 proc.
VAD: 75 specjalistów, 144 certyfikaty
Zapowiedziano również rozwój segmentu VAD w grupie, gdzie – według przedstawionych danych – pracuje obecnie 75 specjalistów sprzedaży i wsparcia, w tym 21 inżynierów presales, a liczba certyfikacji to 148. W 144 szkoleniach i webinarach wzięło udział 5 tys. osób.
– Chcemy rozwijać edukację, a także ofertę związaną z pamięciami masowymi, backupem, sprzedaż w modelu subskrypcyjnym – również jeśli chodzi o sprzęt, ponadto z IoT, gospodarką o obiegu zamkniętym i in. – wyliczał Grzegorz Ochędzan.
Prawie 730 mln zł finansowania do wzięcia
Jak poinformowano, dostępny limit finansowania grupy na koniec września br. to 728,8 mln zł, a wykorzystane zostało jak dotąd 285,6 mln zł.
– Wykorzystujemy dopiero 28 proc. dostępnego finansowania zewnętrznego, dzięki czemu mamy dużą przestrzeń do dalszego wzrostu zarówno w oparciu o kapitały własne, jak również w oparciu o finansowanie bankowe – mówi Grzegorz Ochędzan.
Zadłużenie finansowe netto w III kw. 2021 r. urosło do 172 mln zł (+54 proc. r/r), co jak tłumaczono wynikało z nietypowej sytuacji na rynku w ub.r., ale wobec III kw. 2019 r. (208 mln zł) okazało się sporo niższe.
Wskaźnik zadłużenia do EBIDTA spadł do 0,91 z 2,06 w 2019 r.
Polski Ład nie od razu dotrze do AB
Odnosząc się do Polskiego Ładu, dyrektor finansowy zauważył, że nowe regulacje jak minimalny podatek dochodowy obejmą AB od 1 lipca 2022 r., bo wówczas zacznie się nowy rok podatkowy grupy. Dystrybutor będzie miał więc więcej czasu na przygotowanie i obserwację, jak rynek reaguje na nowe przepisy.
Zdaniem CFO trudno obecnie przewidzieć ten wpływ.
– Poprzednio tam gdzie były dodatkowe obciążenia dla firm, skutkowało to ruchami cen. Czy tak będzie na naszym rynku, zobaczymy – mówił dyrektor.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.