W III kw. 2021 r. (I kw. roku finansowego 2021/2022) grupa AB zanotowała 3,1 mld zł przychodów (+8 proc. rdr), wzrost zysku brutto na sprzedaży (105 mln zł, +22 proc. rdr), EBITDA (40 mln zł, +21 proc. rdr) i zysku netto (25 mln zł, +31 proc. rdr).

Wybrane rezultaty finansowe grupy AB

 Rok finansowy 2020/21 ————————————–III kw. 2021 r.
 mln złZmiana rdrmln złZmiana rdr
Przychody13 074,3+28,1%3 105,4+7,8%
Zysk brutto na sprzedaży472,7+27,5%105,3+22,0%
Marża3,6%bz.3,4%+0,4pp
EBITDA182,8+64,2%40,0+21,2%
Marża1,4%+0,3pp1,3%+0,1pp
Zysk netto123,7+86,4%24,9+30,5%
Kapitał własny (koniec okresu)992,6+16,7%1.019,4+18,4%
Źródło: AB

Wyższe marże w miksie produktowym

Poprawa marży na sprzedaży na poziomie grupy do 3,4 proc. jest m.in. efektem zmiany miksu produktowego.

– Zmniejsza się udział produktów wolumenowych, jak smartfony, notebooki, które mają niższe marże niż inne produkty, co oznacza że średnia wynikowa marża przesunęła się na wyższe poziomy – wyjaśnił dyrektor finansowy Grzegorz Ochędzan podczas konferencji wynikowej.

Zysk w Polsce niższy niż w Czechach

Grupa w Polsce odnotowała, jak często ostatnio, niższy zysk niż w Czechach, mimo że w kraju przychody były (też tradycyjnie) dużo wyższe.

Źródło: AB, raport kwartalny za I kwartał roku obrotowego 2021-2022

Marża brutto jednostkowo wrocławskiej spółki AB SA wyniosła 2,4 proc. w III kw. 2021 r., czyli utrzymała się na poziomie z ub.r.

– Historycznie chyba od zawsze rentowność w Czechach jest wyższa. W Polsce rynek tak się ukształtował, że marże są na tych poziomach, które pokazujemy. Ten kwartał nie był wyjątkiem – mówi Grzegorz Ochędzan.

Jak zapewniono, polski rynek pokazuje wysokie dynamiki wzrostu popytu. Wzrost sprzedaży jednostkowej AB SA wyniósł 13,4 proc. r/r w III kw. 2021 r. (1,922 mld zł), czyli był wyższy niż rynek.

Wzrost rynku dystrybucji w Polsce w III kw. 2021 r. wyniósł 7,7 proc. r/r – według danych Contextu.

Magazyn urósł do 1,3 mld zł

Zapasy w grupie okazały się wyższe o blisko 20 proc. niż przed rokiem (1,322 mld zł), co, jak wyjaśniono, wynika z dążenia dystrybutora do zapewnienia maksymalnej dostępności towaru.

– Im wyższy magazyn, tym lepsza pozycja wyjściowa na dzisiejszym rynku – tłumaczy Grzegorz Ochędzan.

– Obecnie obserwujemy duży popyt na produkty, który może nie być w całości zaspokojony przez producentów, ale jest to zjawisko ogólnoświatowe – mówi dyrektor o aktualnym kwartale.

Możliwa poprawa dostępności w przyszłym roku

Jak przyznał CFO, obecnie dostępność produktów jest zaburzona, choć sytuacja jest różna w zależności od produktu i vendora.

– Czasami są opóźnienia w dostawach, czasami mamy dostawy mniejsze, a czasami przesunięte o kilka tygodni, a nawet miesięcy – informuje.

Jego zdaniem dostępność może poprawić się w kolejnych kwartałach, gdy minie szczyt zakupów.

Trudno będzie o duże wzrosty

Jak przyznał CFO, dalsze dynamiczne wzrosty sprzedaży przy ograniczonej dostępności produktów mogą być trudne do realizacji w krótkim okresie, ale popyt w dłuższej perspektywie zapewni transformacja cyfrowa.

– Widzimy rosnący popyt wynikający z transformacji cyfrowej. Pandemia była akceleratorem zmian – twierdzi dyrektor. Przekonywał, że AB ma komplementarną ofertę do digital transformation.

Mimo zakłóceń w łańcuchu dostaw grupa pokazała spore wzrosty np. na gamingu – o 168 proc. w III kw. 2021 r.  

Obroty na usługach chmurowych zwiększyły się o 30 proc. r/r w III kw. 2021 r. w całej grupie, a liczba sprzedanych usług o 55 proc.

VAD: 75 specjalistów, 144 certyfikaty

Zapowiedziano również rozwój segmentu VAD w grupie, gdzie – według przedstawionych danych – pracuje obecnie 75 specjalistów sprzedaży i wsparcia, w tym 21 inżynierów presales, a liczba certyfikacji to 148. W 144 szkoleniach i webinarach wzięło udział 5 tys. osób.

– Chcemy rozwijać edukację, a także ofertę związaną z pamięciami masowymi, backupem, sprzedaż w modelu subskrypcyjnym – również jeśli chodzi o sprzęt, ponadto z IoT, gospodarką o obiegu zamkniętym i in. – wyliczał Grzegorz Ochędzan.

Prawie 730 mln zł finansowania do wzięcia

Jak poinformowano, dostępny limit finansowania grupy na koniec września br. to 728,8 mln zł, a wykorzystane zostało jak dotąd 285,6 mln zł.

Wykorzystujemy dopiero 28 proc. dostępnego finansowania zewnętrznego, dzięki czemu mamy dużą przestrzeń do dalszego wzrostu zarówno w oparciu o kapitały własne, jak również w oparciu o finansowanie bankowe – mówi Grzegorz Ochędzan.

Zadłużenie finansowe netto w III kw. 2021 r. urosło do 172 mln zł (+54 proc. r/r), co jak tłumaczono wynikało z nietypowej sytuacji na rynku w ub.r., ale wobec III kw. 2019 r. (208 mln zł) okazało się sporo niższe.

Wskaźnik zadłużenia do EBIDTA spadł do 0,91 z 2,06 w 2019 r.

Polski Ład nie od razu dotrze do AB

Odnosząc się do Polskiego Ładu, dyrektor finansowy zauważył, że nowe regulacje jak minimalny podatek dochodowy obejmą AB od 1 lipca 2022 r., bo wówczas zacznie się nowy rok podatkowy grupy. Dystrybutor będzie miał więc więcej czasu na przygotowanie i obserwację, jak rynek reaguje na nowe przepisy.

Zdaniem CFO trudno obecnie przewidzieć ten wpływ.

– Poprzednio tam gdzie były dodatkowe obciążenia dla firm, skutkowało to ruchami cen. Czy tak będzie na naszym rynku, zobaczymy – mówił dyrektor.