AB: polski rynek „motorem wzrostu”
Według prezesa AB wyniki spółki w minionym kwartale są w dużej mierze efektem działań na polskim rynku.
W I kw. br. (III kw. roku finansowego 2016/2017) AB zwiększyło przychody o blisko 9 proc. rok do roku, do 1,85 mld zł, wypracowując 24,3 mln zł EBITDA (podobnie jak rok wcześniej) i 13,2 mln zł zysku netto (+6,2 proc.).
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 78,97 mln zł (+2,7 proc.), co oznacza rentowność brutto na poziomie 4,3 proc.
– Motorem wzrostu w minionym kwartale był dla nas rynek polski. Na rynku czeskim i słowackim nastąpiła stabilizacja po serii kwartałów z dwucyfrowymi wzrostami – informuje prezes Andrzej Przybyło.
Wskazuje na czynniki makroekonomiczne, które mogą przyczynić się do poprawy koniunktury w kolejnych okresach: wzrost gospodarczy w regionie, bogacenie się społeczeństw, napływ środków UE z nowej perspektywy finansowej w ramach projektów informatycznych w Polsce i Czechach, wpływ programu 500+ w Polsce.
W I kw. 2017 r. jednostkowo obroty AB S.A. wzrosły o 15,8 proc. do 1,129 mld zł, ale zysk netto zmniejszył się o 17,2 proc., do 7,82 mln zł, a zysk brutto o 5,5 proc., do 41,02 mln zł, co oznacza rentowność brutto 3,6 proc.
Spółka informuje, że wyniki jednostkowe AB „nie oddają w pełni osiągnięć grupy AB na rynku polskim, gdyż nie są wprost porównywalne rok do roku.” Wyjaśnia, że wraz z powstaniem nowego centrum dystrybucyjnego w Magnicach obsługa logistyczna jest już wykonywana przez powołaną w tym celu spółkę, która jest bezpośrednim beneficjentem dofinansowania tej inwestycji ze środków UE.
Rafał Michalczuk, dyrektor finansowy AB, podkreśla wysoką rentowność grupy na tle branży. AB przekonuje, że ma najniższe w dystrybucji IT, nie tylko w Polsce, koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (wskaźnik 2,4 proc. dla spółki AB oraz 3,0 proc. dla grupy AB).
Zapewnia także, że ma najwyższe w branży kapitały własne – ich wartość na koniec I kw. 2017 r. wyniosła 640 mln zł o ponad 11 proc. więcej niż rok wcześniej.
Dług netto na koniec grudnia 2016 r. w ujęciu rok do roku spadł o 20 proc., do ponad 87 mln zł. Jego relacja do wyniku EBITDA na koniec I kw. 2017 r. to 2,9 (spadek z 3,2 przed rokiem).
AB potencjał rozwoju widzi w chmurze. Istotne znaczenie ma tutaj strategiczne partnerstwo z Microsoftem i działająca platforma chmurowa. Wartość chmury publicznej w Polsce w br. ma wzrosnąć o 27 proc.
Kolejnym obiecującym rynkiem jest gaming (wzrost sprzedaży w grupie wyniósł 47 proc. rok do roku). W Czechach grupa uruchomiła w III kw. 2016 r. sieć punktów sprzedaży ze sprzętem dla graczy: X-play.
AB podaje, że sprzedaż w dystrybucji z wartością dodaną zwiększyła się w I kw. br. o 57 proc. rok do roku, nie podaje jednak kwot. Spory wzrost odnotowano także na AGD i RTV: +55 proc. Sieć franczyzowa Kakto, która oferuje AGD i RTV, obejmuje 231 punktów sprzedaży.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.