Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB ds. finansowych, wyjaśnił, że do najwyższych w historii wyników finansowych przyczynił się wzrost sprzedaży do integratorów, rozwój sieci franczyzowych (m.in. Alsen w Polsce, Comfor, Premio i Triline na rynku czeskim i słowackim), znaczny wzrost w e-commerce, AGD i RTV oraz przychody osiągnięte dzięki nowym umowom dystrybucyjnym, m.in. z Apple.

W ujęciu rok do roku na koniec czerwca br. rentowność kapitałów własnych (ROE) grupy AB wzrosła z 9,9 prpc. do 12,35 proc., a rentowność kapitału pracującego z 9,11 proc. do 11,62 proc. Przepływy operacyjne były wyższe o 72 mln zł. Spadły wskaźniki zadłużenia, w tym zadłużenia netto wobec EBITDA (z 2,6 do 1,6) oraz wskaźnik ogólnego zadłużenia do 63 proc. Wskaźnik kosztów sprzedaży, ogólnych i administracyjnych (S&GA) utrzymuje się poniżej 3 proc.

– Nasze wskaźniki zadłużenia i kosztów są na najniższym poziomie w branży – twierdzi Grzegorz Ochędzan.

Kakto i Optimus urosły

Firma w ub. roku finansowym uruchomiła nowe sieci franczyzowe – w Polsce Optimus (integratorzy) i Kakto (AGD i RTV), a w Czechach i na Słowacji – Digimax (rozwiązania mobilne i smart home).

– Sieć Kakto rozpoczęła działalność w czerwcu tego roku, a już funkcjonują w jej ramach 83 punkty sprzedaży. Nasza sprzedaż do partnerów, którzy przystąpili do sieci, podwoiła się. Planujemy, że do połowy 2015 r. Kakto będzie liczyła 150 punktów – zapowiedział prezes AB, Andrzej Przybyło.

Szef firmy poinformował, że w przypadku Optimusa sieć liczy 59 partnerów (czyli przekroczono plan – przewidywano, że w ciągu roku do sieci przyłączy się 50 resellerów i integratorów). 

Według AB w przypadku e-commerce w minionym kwartale znacznie wzrosła (w ujęciu rok do roku) liczba zamówień z wykorzystaniem bramki XML, zwiększyły się ponadto obroty partnerów i ilość zamówień składanych przez moduł ułatwiający sprzedaż na Allegro.

Możliwości w e-handlu ma zwiększyć nowe centrum logistyczne AB, które powstaje w podwrocławskich Magnicach. Jak zapewnia spółka, budowa idzie zgodnie z planem – oddanie do użytku planowane jest na maj przyszłego roku. Kubatura magazynu będzie większa od obecnego ponad 5-krotnie, liczba indeksów towarowych może wzrosnąć 4-krotnie, a wydajność do 120 tys. paczek dziennie. Według AB rośnie popyt na usługę dropshippingu (+58 proc. rdr w minionym kwartale). Spółka przewiduje, że wzrost w e-commerce przełoży się na wyniki finansowe.

W minionym roku finansowym, we wrześniu 2013 r., AB przejęło spółkę Rekman – dystrybutora zabawek.
Rekman jest już przygotowany do dużego wzrostu skali działalności dzięki wzmocnieniu i optymalizacji struktur sprzedażowych – przekonuje Grzegorz Ochędzan. Według niego portfolio produktowe dystrybutora zwiększyło się o 8 tys. indeksów.

AB poinformowało, że oferuje obecnie 700 marek, ma 16 tys. partnerów handlowych.