Grupa AB w III kw. 2022 r. (I kw. roku finansowego 2022/2023) wypracowała blisko 3,8 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 22,2 proc. rok do roku.

Dzięki efektowi dźwigni operacyjnej skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o ponad 46 proc. r/r do 58,6 mln zł. To najwyższa EBIDTA w III kw. w historii grupy (AB działa od 32 lat).

Mimo wzrostu kosztów finansowych grupa zwiększyła zysk netto o 25 proc. r/r, do 31,1 mln zł.

Koszty SG&A zwiększyły się bardziej niż obroty głównie z uwagi na wyższe wydatki na marketing.

Przedstawiciele spółki na konferencji wynikowej podkreślali, że wzrost sprzedaży jest wyższy niż całego rynku (według Contextu obroty w dystrybucji w Polsce, Czechach i na Słowacji wzrosły o 16 proc. w III kw. br.).

„Cyfryzacja społeczeństw trwale zwiększyła popyt na sprzęt i usługi IT, zarówno instytucjonalny jak i
konsumencki”
– twierdzi prezes AB, Andrzej Przybyło. Jak przekonuje, szybciej niż rynek pozwala rosnąć model biznesowy AB, oparty na długoterminowych umowach dystrybucyjnych, dywersyfikacji, dużych inwestycjach w rozwój, efektywności operacyjnej i in.

Wybrane dane dla grupy AB za III kw. 2022 r. (I kw. finansowy 2022/23)

Obawa kryzysu dodatkowo napędza popyt

AB przewiduje, że wzrost sprzedaży będzie widoczny w kolejnych kwartałach nie tylko z uwagi na długoterminowy trend cyfryzacji. Okazuje się, że obawy kryzysu i niestabilność otoczenia gospodarczego dodatkowo zwiększają popyt ze strony przedsiębiorstw.

„Rozmawiając z partnerami odkryliśmy ciekawą prawidłwość. Niepewność nie tylko nie ogranicza, lecz napędza popyt w firmach, bo pozwala budować przedsiębiorstwom przewagi konkurencyjne” – mówi Grzegorz Ochędzan, dyrektor finansowy i członek zarządu AB.

Wydają się to potwierdzać dane DIGI Index – otóż 70 proc. badanych firm (pytano je w połowie br.) inwestuje w cyfryzację, co oznacza 2,5-krotny wzrost wobec 2021 r. (28 proc.).
Blisko 40 proc. przedsiębiorców zamierza zwiększyć budżet na cyfryzację w najbliższym roku, wobec 16 proc. w 2021 r.

„To jest odpowiedź dlaczego rośnie nam sprzedaż. Dynamika transformacji cyfrowej daje nam perspektywy na kolejne okresy” – przekonywał Grzegorz Ochędzan.

Ponadto przewiduje się, że w długim terminie Polska będzie doganiać w wydatkach na IT per capita rozwinięte rynki, a dystans do nadrobienia jest spory – obecnie na osobę wydatki na IT w kraju to przeciętnie 164 dol., podczas gdy na rozwiniętych rynkach nawet dwa – trzy razy tyle.

Sprzedaż w Polsce większa o ok. 414 mln zł r/r

W III kw. br. przychody AB w Polsce były większe o ponad 400 mln zł niż rok wcześniej (+22,2 proc. r/r). W kraju grupa osiągnęła również największe zyski.

Jednostkowo wrocławska spółka AB SA w III kw. 2022 r. zwiększyła zysk netto o 77 proc. r/r, do 19,3 mln zł. Sprzedaż wyniosła 2,27 mld zł na marży 3,3 proc.

VAD: popyt jest większy niż pokazują liczby

Według danych AB obroty grupy na VAD wzrosły o 29 proc. r/r w III kw. 2022 r.

„Ten wzrost nie odzwierciedla dynamiki sprzedaży, ze względu na wydłużony czas oczekiwania na realizację zamówień” – komentuje Grzegorz Ochędzan. – „Gdyby tego nie było, dynamika byłaby wyższa. To pokazuje że popyt i potrzeby są większe”.

85 proc. transakcji online

Jak zwykle podkreślano też znaczenie e-commerce. Według prognoz PwC średni roczny wzrost e-handlu w segmencie IT wyniesie 10 proc. co roku do 2027 r.

W AB w III kw. br. dropshipping wzrósł o 49 proc. jeśli chodzi o obrót. „Mamy dużą skalowalność obsługi wysyłek” – twierdzi CFO. Dystrybutor podaje, że jest w stanie wysyłać nawet 8 tys. paczek na godz.

85 proc. transakcji w AB odbywa się online, bez udziału handlowca.

„Dzięki temu handlowiec ma więcej czasu, by poświęcić więcej czasu na odpowiedzi, rozmowy z partnerem” – twierdzi dyrektor finansowy.

Apple jest skazane na wzrosty na polskim rynku

AB wiąże też duże nadzieje z rynkiem smartfonów. Grupa jest największym dystrybutorem Apple’a w regionie.

Dyrektor przekonywał, że jest duża przestrzeń do kolejnych wzrostów sprzedaży Apple’a w Polsce. Udział użytkowników iPhone’ów w naszym kraju wśród posiadaczy smartfonów jest jednym z najniższych w Europie – wynosi 11 proc. – według Contextu. W większości krajów na zachodzie Europy to 30 proc. – 60 proc.

Jesteśmy skazani na wzrost przychodów z tych produktów” – uważa CFO. Natomiast Apple już teraz ma dużą wagę w miksie finansowym AB.