W 2020 r. grupa AB osiągnęła wzrost sprzedaży o 27,3 proc., a w IV kw. 2020 r. – o 30,5 proc. Zamierza kontynuować wyraźny dwucyfrowy wzrost w 2021 r. – zapowiada Grzegorz Ochędzan, członek zarządu i dyrektor finansowy AB, w ISBTech.

Notebooki, smartfony, sieciówka nadal dobrze schodzą

„Jesteśmy zadowoleni z I kw. i początku II kw.” – zapewnia Grzegorz Ochędzan.

Poinformował o kontynuacji dynamicznych wzrostów na notebookach, smartfonach i urządzeniach sieciowych, a także smartwatchach (na polskim rynku w I kw. br. wzrost wyniósł ponad 200 proc.). Według CFO mocny jest również segment VAD.

Szacuje się, że cały polski rynek sprzętu osiągnął w I kw. 2021 r. wzrost o ponad 35 proc. r/r – poinformowano w komunikacie.

Natomiast w 2020 r. według Contextu wzrost sprzedaży w dystrybucji w Polsce wyniósł 30 proc. r/r, w tym na notebookach – 57 proc., na smartfonach – 49 proc., a na monitorach – 28 proc.

Wysokie inwestycje w IT utrzymają się w dłuższym terminie

Dyrektor finansowy AB uważa, że inwestycje w cyfryzację w Polsce, które mocno wzrosły po wybuchu pandemii, to długoterminowy trend, co wynika z nadrabiania wcześniejszego niedoinwestowania, wsparcia programów rządowych i unijnych, jak i zmian społecznych związanych z cyfryzacją w domach i firmach.

Wśród najbardziej perspektywicznych dla grupy AB obszarów wskazał IaaS, rozwiązania chmurowe i obsługę e-commerce.

Według danych prezentowanych przez AB w marcu br. Polska, Czechy i Słowacja mają do nadrobienia spory dystans w wydatkach na IT wobec zachodniej Europy, mimo wzrostu w ub.r.

W 2020 r. średnie wydatki na IT per capita dla Polski, Czech i Słowacji wzrosły do 148 dol. (w Polsce w 2019 r. było to 107 dol.), a w Europie Zachodniej – do 204 dol. ze 187 dol. w 2019 r.

AB ma ambicję być spółką dywidendową. Ostatnio po kilku latach przerwy wrocławska spółka powróciła do wypłaty dywidendy – przeznaczono na nią ponad 7 mln zł z zysku za miniony rok finansowy (2019/2020).