AB: dystrybucja pod presją na ceny
Duży konkurent wciąż wywiera wyraźną presję na ceny na polskim rynku dystrybucji IT. Ale widać już ożywienie w sektorze przetargów publicznych, rośnie sprzedaż e-commerce, VAD, gaming, chmura – informuje AB.
W I poł. roku finansowego 2017/2018 (1 lipca – 31 grudnia ub.r.) grupa AB wypracowała 4,646 mld zł przychodów (+4,6 proc. rok do roku) i 38,6 mln zł zysku netto, co oznacza spadek o 7,8 proc.
W ujęciu jednostkowym AB osiągnęło 28,14 mln zł zysku netto.
Według danych o sprzedaży w poszczególnych segmentach geograficznych działania grupy, wartość sprzedaży zewnętrznej w Polsce wyniosła 2,564 mld zł wobec 2,534 mld zł rok wcześniej.
W IV kw. 2017 r. grupa zwiększyła przychody o 8,5 proc., do 2,8 mld zł. Zysk netto stopniał jednak o 7,1 proc. i wyniósł blisko 26 mln zł. Rentowność brutto na sprzedaży spadła z 4,1 proc. do 3,6 proc.
W całym roku kalendarzowym 2017 grupa AB wypracowała niemal 115 mln zł wyniku EBITDA i 65 mln zł zysku netto przy rekordowych 8,5 mld zł przychodów ze sprzedaży.
Trwa wojna cenowa
Dyrektor finansowy i członek zarządu AB, Grzegorz Ochędzan, ocenił wyniki jako „przyzwoite” i najlepsze, jakie można osiągnąć w obecnej sytuacji na rynku. Nawiązując do mniejszych zysków grupy wskazał na jedną główną jego zdaniem przyczynę.
– Na polskim rynku utrzymuje się duża presja na cenę. Wejście ALSO, które od dwóch lat silnie rozpycha się na rynku, jest widoczne w cenach – informuje dyrektor.
Według niego ALSO w ub.r. zwiększyło obroty w Polsce o kilkadziesiąt proc., sprzedając głównie do sieci handlowych, co odbija się na marżach w dystrybucji.
– W branży dystrybucji IT marże podążają śladem sinusoidy w zależności od natężenia konkurencji – wyjaśnia Andrzej Przybyło, prezes AB.
– Dzięki dywersyfikacji biznesu udaje nam się jednak utrzymywać wyniki na poziomie porównywalnym do poprzedniego roku – podkreślił szef finansów grupy.
Według niego zakończenie wojny cenowej przełoży się na poprawę wyników AB, tym bardziej, że grupa mimo coraz większych przychodów trzyma koszty w ryzach. Wskaźnik SG&A, czyli stosunek kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży do obrotów, spadł do 2,62 IV kw. ub.r. wobec 2,99 proc. rok wcześniej.
– Wzrost obrotów nie przekłada się na wzrost kosztów zatrudnienia dzięki automatyce magazynowej. Presja na płace praktycznie nas nie dotyczy – twierdzi dyrektor.
Skarbówka niestraszna AB
Dyrektor finansowy podkreśla, że rośnie bezpieczeństwo finansowe grupy.
– Wszystkie należności mamy ubezpieczone. Przeterminowane należności to mniej niż 5 proc. – zapewnił Grzegorz Ochędzan.
W całym 2017 r. grupa wypracowała przepływy gotówkowe z działalności operacyjnej w wysokości 110 mln zł, działając w oparciu o zdywersyfikowane zadłużenie, w większości długoterminowe.
Dyrektor informuje, że AB nie ma żadnego ryzyka związanego z kontrolami skarbowymi.
– Na początku stycznia br. bez wyniku została zakończona kontrola dotycząca VAT. Obecnie w AB nie ma żadnych kontroli podatkowych – zapewnił szef finansów grupy. Dodaje, że zakończona kontrola dotyczyła I poł. 2014 r.
Przetargi ożyły
Pozytywnym zjawiskiem, które wpływa na bilans AB, jest ożywienie na rynku przetargów ICT. Według dyrektora zwłaszcza w końcu ub.r. dało się zauważyć rosnącą liczbę zapytań ofertowych.
– Ożywienie na rynku przetargów jest wyraźne, biorąc pod uwagę ilość otwartych projektów. Budżety są już widoczne – ocenia Grzegorza Ochędzan.
Według danych PIIT wzrost liczby otwartych ofert przetargowych wyniósł 39 proc. w IV kw. ub.r. (r/r).
W ocenie szefa finansów AB odbicie na rynku przetargów da dodatkowy impuls rozwojowy biznesowi VAD dystrybutora, który w ub.r. wyraźnie rósł – grupa zwiększyła sprzedaż w tym biznesie o 21 proc. (AB nie ujawnia kwot).
Wartość całego rynku VAD w Polsce oszacowano na 1,62 mld zł (na podstawie danych z panelu dystrybucyjnego Contextu).
Partnerzy liczą na dropshipping
Szef finansów grupy wskazuje na istotny wzrost skali e-commerce.
– Widać nastawienie partnerów handlowych do współpracy w modelu dropshipping – podkreślił Grzegorz Ochędzan. W takim układzie dystrybutor zajmuje się logistyką zakupów dokonywanych przez klientów końcowych w sklepie internetowym partnera.
Grupa informuje o wyraźnej poprawie wyników generowanych z pomocą narzędzi e-commerce udostępnionych partnerom. O 17 proc. zwiększyła się sprzedaż przez moduł Allegro, a o 21,3 proc. – wartość obrotów wygenerowana przez bramkę XML. Z kolei sprzedaż z pomocą szybkich płatności PayU poszła w górę o 16,4 proc. (narzędzie znane z rynku e-handlu B2C wdrożono do transakcji B2B w marcu ub.r.).
– Mieliśmy wątpliwości, jak zareagują na tę nowość zwłaszcza mniejsi partnerzy, ale okazało się, że to był strzał w dziesiątkę. Klienci chętnie korzystają z nowej możliwości, by szybko dostać towar – twierdzi Grzegorz Ochędzan. Według niego to pierwsza taka oferta w branży.
O 32 proc. wzrosła liczba wysyłek w okresach najaktywniejszego handlu w roku, o 21 proc. – ilość wysyłek w IV kw. ub.r. Transakcje online są zautomatyzowane w 85 proc.
Według niego zapasy wzrosły głównie w spółce czeskiej.
– W Polsce nastąpiła poprawa rotacji – wzrost zapasów jest mniejszy niż wzrost przychodów – informuje dyrektor finansowy.
Rośnie chmura AB
Wśród innych znaczących trendów Grzegorz Ochędzan wymienił cloud – sprzedaż usług w modelu subskrypcyjnym. W AB są to głównie produkty Microsoftu. W 2017 r. średni miesięczny wzrost sprzedaży w tym obszarze wyniósł 19 proc., a wzrost liczby klientów końcowych – 17 proc.
Do poprawy wyników powinna przyczynić się także dystrybucja produktów Apple’a, z uwagi na trend zainteresowania elektroniką z wyższych półek cenowych. Dyrektor finansowy zaznacza, że AB jest liderem dystrybucji Apple’a w Polsce, Czechach i na Słowacji. W IV kw. ub.r. grupa według zaprezentowanych danych miała w tych trzech krajach 55 proc. udziału w sprzedaży Apple’a.
Nowe biznesy
AB zamierza także rozwijać nowe projekty. Wśród nich są rozwiązania inteligentnego domu, wydzielone w ofercie w ub.r. Wartość tego rynku według MEC Insights w 2021 r. powinna wynieść 700 mln zł, co oznacza kilkukrotny wzrost wobec br. Wśród zalet tego segmentu wskazano cross selling z produktami IT i AGD.
Według prezesa szacunkowo rozwój w nowych kategoriach produktowych przyczynił się do wzrostu sprzedaży grupy o 5 proc.
– Oceniamy, że będzie wzrastać zainteresowanie rozwiązaniami z obszaru inteligentnego domu, gdzie budujemy specjalistyczny kanał sprzedaży. Mamy już 130 partnerów, którzy zajmują się instalowaniem dystrybuowanych przez nas rozwiązań – dodaje Zbigniew Mądry z zarządu AB.
Grupa zamierza również wziąć aktywny udział w rządowym programie „Aktywna tablica”. Jest to projekt (finansowany w 80 proc. z budżetu państwa) rozwoju szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno komunikacyjnych (TIK) na lata 2017-2019.
– Przygotowujemy ofertę w tym zakresie. Budujemy sieć partnerów, którzy będą obsługiwać docelowo wszystkie szkoły w kraju – zapowiada Grzegorz Ochędzan.
Ofertę dla szkół podstawowych w ramach programu przygotowała sieć Alsen.
Jako kolejną rozwojową działkę na polskim rynku dyrektor wskazuje Digital Signage. Wzrost sprzedaży w tym biznesie wyniósł 52 proc. rok do roku w IV kw. ub.r. Przychody generują głównie wielkoformatowe wyświetlacze.
Gaming x 2
Dynamicznie rośnie, co nie jest niespodzianką, segment gamingu w AB. Wzrost sprzedaży w IV kw. ub.r. wyniósł 99 proc. r/r, nie licząc konsol, a z uwzględnieniem tych produktów – 400 proc.
– Postawiliśmy bardzo mocno na ten segment rynku z kilku powodów. Możemy sprzedawać własne komputery produkowane w Czechach, a marże są wyższe niż na rynku tradycyjnym – wyjaśnia Grzegorz Ochędzan.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.