AB: 2,9 mld zł sprzedaży, zysk większy o 63 proc.
AB kolejny kwartał z rzędu korzysta z koniunktury związanej ze zdalną pracą i nauką. Przychody grupy w III kw. br. wzrosły o 33 proc., w porównaniu z ub.r. zmniejszyła się natomiast marża brutto.
Popyt w dystrybucji jak dotąd dopisuje, jednak niepewność związana z pandemią generuje ryzyko biznesowe dla AB – przyznaje zarząd.
Sprzedaż grupy AB w III kw. 2020 r. wzrosła o 33 proc. (tj. ok. 720 mln zł), do 2,88 mld zł. Zysk netto dla akcjonariuszy zwiększył się o 63 proc., do 19,1 mln zł.
Wynik operacyjny poprawił się o 45 proc., do blisko 29 mln zł.
Zysk brutto na sprzedaży zwiększył się w mniejszej skali niż obroty, o 15 proc., do 86,4 mln zł. Tym samym skonsolidowana marża spadła z 3,5 proc. przed rokiem do 3 proc.
Zysk wyższy o 134 proc., marża 2,4 proc.
W ujęciu jednostkowym sprzedaż AB SA była wyższa o 44 proc., tj. ok. 524 mln zł, niż przed rokiem, osiągając 1,7 mld zł. Zysk netto był wyższy o 134 proc. (9,4 mln zł). Zysk operacyjny wyniósł 10,5 mln zł (+35 proc.).
Marża wrocławskiej spółki spadła z 2,9 proc. do 2,4 proc., przy zysku brutto większym o 18 proc. r/r (41 mln zł).
Wybrane wyniki finansowe grupy AB w roku finansowym 2019/2020 oraz w III kw. 2020 r.
Notebooki i smartfony liderami wzrostów
Zarząd wskazuje na duży wzrost popytu w segmentach, związanych z pracą zdalną i nauką, a także z domową rozrywką, jak gaming.
Według przytoczonych danych Contextu rynek dystrybucji IT w Polsce wzrósł o 34,1 proc., a w regionie o 19,7 proc. Największym zainteresowaniem cieszyły się notebooki (+61 proc.), smarfony (+72 proc.), procesory (+44 proc.) i monitory (+28 proc.).
Grupa AB w III kw. 2020 r. zwiększyła sprzedaż w polskim segmencie o 49 proc. r/r (do 1,7 mld zł). Oznacza to obrót wyższy o ok. 556 mln zł w porównaniu z ub.r.
W III kw. 2020 r. czesko-słowacka część grupy AB osiągnęła 16 proc. wzrostu obrotów (w tym okresie rynek dystrybucji IT w Czechach był 8,6 proc. na plusie).
Druga fala może ograniczyć popyt
W związku rozwojem pandemii w ocenie zarządu spółki istnieje ryzyko ograniczenia wydatków przez klientów i zaostrzenia polityki banków.
„Obserwowana obecnie eskalacja tzw. drugiej fali i brak pewności co do czasu jej zakończenia, sprawia, że poziom niepewności wśród przedsiębiorstw i konsumentów jest bardzo wysoki. Sytuacja ta wiąże się z ryzykiem biznesowym również dla Grupy AB” – przyznaje zarząd.
„Utrzymujące się w społeczeństwie poczucie zagrożenia niebezpieczną chorobą, napływające informacje o destabilizacji systemu służby zdrowia a także nieuchronnym kryzysie ekonomicznym mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować w kolejnych okresach spadek konsumpcji oraz zmniejszenie skłonności do podejmowania ryzyka wśród klientów AB. W konsekwencji może to ograniczyć popyt na inwestycje oraz niechęć do zadłużania się. Prawdopodobne jest również pogorszenie nastrojów na rynkach finansowych oraz zaostrzenie polityki banków.” – stwierdzono w sprawozdaniu.
Zarząd AB zauważa jednocześnie, że konsekwencje pandemii w dłuższej perspektywie są trudne do przewidzenia, a koniunktura w dystrybucji IT – po zaspokojeniu potrzeb związanych ze zdalną pracą i nauką – będzie zależeć od kondycji finansowej klientów domowych i przedsiębiorstw.
Podobne aktualności
AB wypłaci blisko 32 mln zł dywidendy
Spółka może rozpocząć skup akcji własnych o wartości do 100 mln zł.
AB dystrybutorem produktów Honor
Wrocławska firma jest odpowiedzialna za dostarczanie produktów chińskiej marki do kanału retail.
AB dystrybutorem CyberPower
„Zależy nam na zwiększeniu dostępności produktów dla partnerów” - zapewnia menedżer producenta.