Aż ??96 proc. przedsiębiorstw boryka się z kosztownymi przestojami IT, mimo że działy informatyczne twierdzą, że połowy problemów można uniknąć – według badania LogicMonitor.

Ankietowani wskazali, że wydajność i dostępność są dwoma najważniejszymi problemami zespołów IT, jednak organizacje nadal cierpią z powodu przestojów polegających na znacznym spadku wydajności infrastruktury lub oprogramowania albo z powodu awarii. Przeciętna badana firma doświadczyła 10 takich zdarzeń w ciągu ostatnich 3 lat. Ankieta pokazuje też pewną prawidłowość: im mniejszy biznes, tym więcej zdarzeń, zakłócających dostępność IT.

W badaniu dostępność IT uznano za ważniejszą niż bezpieczeństwo i koszty.

„Dostępność IT stała się jedną z najcenniejszych rzeczy w biznesie, ale także najtrudniejszym do utrzymania. Dzisiejsze organizacje są coraz bardziej zależne od tego, czy nic nie przeszkadza im w korzystaniu z infrastruktury infrastrukturty informatycznej”- zauważa Gadi Oren, wiceprezes LogicMonitor.

Pytani szefowie IT są jednak pesymistami, jeśli chodzi o możliwości zapobiegania przestojom. Ponad połowa obawia się tak poważnych problemów, że trafią do serwisów informacyjnych.  

Przerwy kosztują

Według badania firmy, które mają częste przerwy w dostępności IT, ponoszą nawet 16-krotnie wyższe koszty łagodzenia skutków przestoju niż te, które mają mniej takich przypadków. Potrzebują ponadto 2-krotnie większych zespołów IT, które spędzają 2 razy więcej czasu na zajmowaniu się problemami niż tam, gdzie nie ma tak częstych wpadek.

Wśród głównych negatywnych konsekwencji przestoju lub awarii wymieniono utratę przychodów, spadek wydajności, koszty związane z przestrzeganiem przepisów, koszty likwidacji skutków awarii i zepsutą reputację marki.  

Skąd się biorą problemy

Według ankiety LogicMonitor najczęstsze przyczyny przestojów, które stanowią zagrożenie dla organizacji, to: awaria sieci, skoki obciążenia, błąd ludzki, awaria oprogramowania, awaria infrastruktury sprzętowej, awaria u zewnętrznych dostawców.

Dlatego, jak wskazano, monitorowanie infrastruktury IT ma kluczowe znaczenie w wykrywaniu wczesnych sygnałów ostrzegawczych. Aby uniknąć przestojów, trzeba pilnować, czy obciążenie zbliża się niebezpiecznego poziomu albo czy spada wydajność sprzętu (lub oprogramowania).

Badanie LogicMonitor przeprowadzono wśród 300 szefów IT w organizacjach w Ameryce Północnej, Wielkiej Brytanii, Australii i Nowej Zelandii.