Już 9 na 10 przedsiębiorstw w CEE stosuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, przy czym prawie co czwarta firma – w znacznym stopniu – według raportu AI Chamber (Izby AI).

Prawie 63 proc. badanych MŚP postrzega AI jako wsparcie, a 15 proc. widzi w tej technologii konkurencję. Tylko 4 proc. pracowników MŚP obawia się AI.

Szefowie są za AI

W 40 proc. badanych firm stosujących AI, kierownictwo wspiera korzystanie z tych technologii. Niemniej, 41 pracowników jest zdania, że kierownictwo utrudnia rozwój AI/ML w ich przedsiębiorstwie. 48 proc. MŚP twierdzi, że ich firma preferuje tradycyjne metody pracy i ma opór przed wprowadzaniem nowych rozwiązań AI.

Ponad 40 proc. firm przewiduje pozytywne skutki finansowe wdrożenia sztucznej inteligencji, takie jak wzrost przychodów i redukcja kosztów. Prawie 2/3 jest przekonana o korzystnym wpływie AI i ML na ich pracę. Najczęściej wskazywane obszary, gdzie AI/ML mają korzystny wpływ, to: IT, marketing/tworzenie kreacji i obsługa klienta.

Aż 50 proc. przedstawicieli MŚP wyraża przekonanie, że konkurencja już teraz wyprzedza ich firmę w wykorzystaniu nowych technologii.

Jak MŚP korzystają z AI

Według raportu MŚP najczęściej wykorzystują AI/ML do: przewidywania sprzedaży (56 proc.), targetowania w ramach kampanii (55 proc.), analizy zużycia zasobów (51 proc.), dynamicznego kształtowania cen (51 proc.), analizy sprzedaży krzyżowej (48 proc.), analizy danych (36 proc.), automatyzacji zadań (30 proc.), zarządzania ryzykiem (23 proc.), tworzenia reklam (23 proc.) i grafik social media (21 proc.), rozwoju nowych produktów lub usług, wykrywania oszustw i nadużyć (20 proc.) oraz wsparcia w podejmowaniu decyzji biznesowych (19 proc.).

Zwykle wdrażają sami

MŚP w większości stawiają na wdrożenia in-housowe, przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych (38 proc.). Mniej, bo 27 proc. firm decyduje się na wdrożenie nowych technologii przez firmy zewnętrzne, które przekażą gotowe rozwiązanie lub też będą je utrzymywać (24 proc.). Z konsultingu zewnętrznych ekspertów korzysta 26 proc. badanych.

„Dziś to sztuczna inteligencja jest gamechangerem, i to nie tylko biznesu. Nasze badanie potwierdza, że galopujący rozwój sztucznej inteligencji już teraz wyraźnie przekształca regionalny krajobraz MŚP” – zaznacza Tomasz Snażyk, prezes AI Chamber.