W tym roku wartość rynku e-commerce w Polsce może wzrosnąć o 15 proc. i sięgnąć 35,8 mld zł, a w 2020 r., do 63 mld zł – według „Barometru e-commerce 2016”. Prowadzenie sklepu internetowego to dla 87 proc. ich właścicieli opłacalny biznes – wynika z badania PBS na zlecenie Eniro Polska. Dla ponad połowy respondentów e-handel to podstawowy biznes i jedyne źródło dochodów. Natomiast dla 38 proc. założenie e-sklepu to rozszerzenie dotychczasowej działalności oraz możliwość zwiększenia zarobków.

Żeby zwiększać sprzedaż, przedsiębiorcy stosują obniżki cen i inne promocje dla klientów, promują się także w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Często korzystają przy tym z pomocy firm zewnętrznych. Z badania wynika, że 63 proc. właścicieli zarządza swoim sklepem internetowym samodzielnie, 53 proc. zatrudnia od 1–3 osób, a 45 proc. – od 3 do 10 osób.

Jedna trzecia przedsiębiorców przyznaje, że chętnie skorzystałaby z pomocy przy założeniu sklepu internetowego. Z tego 13 proc. jest gotowych zatrudnić dodatkową osobę, a 22 proc. zleciłoby to zadanie firmie zewnętrznej

– Respondenci zgłaszali, że najwięcej trudności sprawiała im integracja z systemami płatności, serwisami aukcyjnymi czy porównywarkami cen – podkreśla Agata Wartak, kierownik ds. produktów www i wideo w Eniro.


Reklama w wyszukiwarce

Pytani najczęściej reklamują sklep poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarkach (66 proc. wskazań), dodatkowo poprzez obecność w mediach społecznościowych (52 proc.), serwisach aukcyjnych (47 proc.), porównywarkach cen (35 proc.) czy lokalnych wyszukiwarkach firm takich jak PanoramaFirm.pl (24 proc.).

Drugim ważnym elementem marketingu są działania podejmowane w witrynie e-sklepu. Mianowicie 79 proc. badanych firm przyznaje, że reklamuje swój sklep i zachęca do zakupów, stosując obniżki cen albo bezpłatną wysyłkę. Przedsiębiorcy mimo podejmowania różnych działań promocyjnych często nie analizują ich efektów i przełożenia na sprzedaż. Prawie połowa badanych (48 proc.) nie potrafiła określić, ile osób spośród wszystkich odwiedzających faktycznie dokonuje zakupu w ich sklepie. 

Z badania wynika jednak, że 35 proc. przedsiębiorców nie ma mobilnej wersji swojego sklepu, ale 60 proc. z nich deklaruje, że chciałoby taką wersję uruchomić, żeby zwiększyć atrakcyjność e-sklepu w oczach użytkowników.

Warto zauważyć, że 97 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu, prowadzi działalność w Internecie od ponad 2 lat.

Z badań TNS przeprowadzonych na zlecenie Ceneo wynika, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci  84 proc. robi zakupy online, a 82 proc. badanych deklaruje, że przegląda oferty e-sklepów dla przyjemności. Klienci, którzy często robią zakupy w Internecie, szukają tanich produktów oraz darmowej i szybkiej dostawy.