80 proc. więcej notebooków na rynku
Dostawy sprzętu wzrosły w dawno nie widzianej skali. Analitycy wskazują nowy istotny obszar wzrostu.
Producenci mają dużą szansę na ekspansję chromebookami także na rynku MŚP – twierdzi analityk.
Zdalna praca i nauka sprawia, że popyt na notebooki jest najwyższy od lat, osiągając wzrost o 81 proc. rok do roku w I kw. 2021 r., do 68 mln szt. – według Strategy Analytics. To był najsilniejszy pierwszy kwartał na rynku komputerów przenośnych od wielu lat.
W segmencie komercyjnym obok konieczności zapewnienia sprzętu do pracy zdalnej, czynnikiem wzrostu był cykl wymiany notebooków. Z kolei do znacznie większego popytu w sektorze konsumenckim przyczyniła się edukacja online oraz gaming – według analizy.
Nadal istnieje stłumiony popyt
Imponujący wzrost nastąpił pomimo niedoborów w łańcuchu dostaw, co oznacza, że w 2021 r. nadal istnieje stłumiony popyt.
„Producentom udało się dostarczyć notebooki pomimo ciągłego niedostatku komponentów, a duże marki były w stanie zrealizować duże zamówienia przed pierwotną datą dostawy” – informuje Eric Smith, dyrektor Connected Computing.
„Wyłaniający się model pracy hybrydowej, a także ciągła potrzeba uczenia się w domu, na którą nałożył się cykl aktualizacji konsumenckich, sprawiła, że I kw. 2021 r. był najsilniejszym pierwszym kwartałem od wielu lat. Porównanie z tragiczną sytuacją w zeszłym roku również pomogło w osiągnięciu dobrych wyników” – dodaje dyrektor.
Szansa dla chromebooków w firmach
W sektorze edukacji dominowały chromebooki, ponieważ popyt w edukacji podstawowej jest nadal wysoki na rynkach rozwiniętych.
„Rynek małych i średnich firm również dobrze reaguje na konkurencyjne ceny i łatwość zarządzania ekosystemem Chrome, co daje temu systemowi operacyjnemu rosnący udział w dostawach urządzeń. Producenci mają dużą szansę na powolne podnoszenie cen i dodawanie funkcji dla MŚP i sektora komercyjnego” – twierdzi Chirag Upadhyay, Industry Analyst.
Dostawy notebooków na światowy rynek
Producent | I kw. 2021 r. (mln szt.) | I kw. 2020 r. (mln szt.) | Wzrost rok do roku | |
Lenovo | 16,3 | 8,9 | 84% | |
HP | 15,4 | 8,1 | 91% | |
Dell | 10,0 | 7,3 | 37% | |
Apple | 5,7 | 2,9 | 94% | |
Acer | 4,9 | 2,5 | 94% | |
Inni | 15,8 | 8,1 | 96% | |
W sumie | 68,2 | 37,8 | 81% | |
Udziały w rynku | ||||
Producent | I kw. 2021 r. | I kw. 2020 r. | ||
Lenovo | 23,9% | 23,5% | ||
HP | 22,6% | 21,3% | ||
Dell | 14,6% | 19,2% | ||
Apple | 8,4% | 7,8% | ||
Acer | 7,2% | 6,7% | ||
Inni | 23,2% | 21,4% | ||
W sumie | 100,0% | 100,0% |
Dostawy notebooków z podziałem na systemy operacyjne | ||
System operacyjny | I kw. 2021 r. | I kw. 2020 r. |
Windows | 73,0% | 79,6% |
Chrome | 17,7% | 11,7% |
MacOS | 8,4% | 7,8% |
Inni | 0,9% | 0,9% |
W sumie | 100,0% | 100,0% |
Podobne aktualności
78 proc. pracowników wierzy, że AI ułatwi im pracę
Większość pracowników, a zwłaszcza liderów z nadzieją czeka na technologie wykorzystujące AI - wynika z badania HP. Jednocześnie nawet 45 proc. obawia się, że straci posadę z powodu sztucznej inteligencji.