Zdalna praca i nauka sprawia, że popyt na notebooki jest najwyższy od lat, osiągając wzrost o 81 proc. rok do roku w I kw. 2021 r., do 68 mln szt. – według Strategy Analytics. To był najsilniejszy pierwszy kwartał na rynku komputerów przenośnych od wielu lat.

W segmencie komercyjnym obok konieczności zapewnienia sprzętu do pracy zdalnej, czynnikiem wzrostu był cykl wymiany notebooków. Z kolei do znacznie większego popytu w sektorze konsumenckim przyczyniła się edukacja online oraz gaming – według analizy.

Nadal istnieje stłumiony popyt

Imponujący wzrost nastąpił pomimo niedoborów w łańcuchu dostaw, co oznacza, że w 2021 r. nadal istnieje stłumiony popyt.

„Producentom udało się dostarczyć notebooki pomimo ciągłego niedostatku komponentów, a duże marki były w stanie zrealizować duże zamówienia przed pierwotną datą dostawy” – informuje Eric Smith, dyrektor Connected Computing.

Wyłaniający się model pracy hybrydowej, a także ciągła potrzeba uczenia się w domu, na którą nałożył się cykl aktualizacji konsumenckich, sprawiła, że I kw. 2021 r. był najsilniejszym pierwszym kwartałem od wielu lat. Porównanie z tragiczną sytuacją w zeszłym roku również pomogło w osiągnięciu dobrych wyników” – dodaje dyrektor.

Szansa dla chromebooków w firmach

W sektorze edukacji dominowały chromebooki, ponieważ popyt w edukacji podstawowej jest nadal wysoki na rynkach rozwiniętych.

„Rynek małych i średnich firm również dobrze reaguje na konkurencyjne ceny i łatwość zarządzania ekosystemem Chrome, co daje temu systemowi operacyjnemu rosnący udział w dostawach urządzeń. Producenci mają dużą szansę na powolne podnoszenie cen i dodawanie funkcji dla MŚP i sektora komercyjnego” – twierdzi Chirag Upadhyay, Industry Analyst.

Dostawy notebooków na światowy rynek

ProducentI kw. 2021 r. (mln szt.)I kw. 2020 r. (mln szt.)Wzrost rok do roku
Lenovo16,38,984%
HP15,48,191%
Dell10,07,337%
Apple5,72,994%
Acer4,92,594%
Inni15,88,196%
W sumie68,237,881%
     
Udziały w rynku

ProducentI kw. 2021 r.I kw. 2020 r.
Lenovo23,9%23,5%
HP22,6%21,3%
Dell14,6%19,2%
Apple8,4%7,8%
Acer7,2%6,7%
Inni23,2%21,4%
W sumie100,0%100,0%
Źródło: Strategy Analytics
Dostawy notebooków z podziałem na systemy operacyjne
System operacyjnyI kw. 2021 r.I kw. 2020 r.
Windows73,0%79,6%
Chrome17,7%11,7%
MacOS8,4%7,8%
Inni0,9%0,9%
W sumie100,0%100,0%
Źródło: Strategy Analytics