80 proc. szukających okazji kupuje elektronikę w Black Friday
„Obserwujemy wyraźny sceptycyzm Polaków wobec promocji” – przyznaje ekspert.
83 proc. chce zniżek cenowych.
Aż 62,35 proc. badanych w ankiecie Komputronika przyznaje, że nigdy nie skorzystało z promocji związanej z Black Friday.
Osoby, które to zrobiły deklarują najczęściej, że nabyły wtedy elektronikę (82,91 proc. odpowiedzi). Blisko co 4. ankietowany kupił odzież lub obuwie (24,62 proc.), a co 5. – AGD (20,1 proc.).
Pytani o kategorie, wśród których będą szukali okazji w trakcie tegorocznego Czarnego Piątku, respondenci wskazali również na 1 miejscu elektronikę (82,16 proc.). AGD chce kupić blisko 21 proc., a gry i konsole – 15,77 proc. pytanych.
Z jednej strony wyniki badania pokazują, że Polacy oczekują w tym dniu zniżek cenowych. Z drugiej mogą świadczyć o tym, że stają się coraz bardziej sceptyczni do listopadowych okazji zakupowych.
7 na 10 nie wierzy w okazje
W tym roku „na Black Friday 2024 czeka i zamierza zapolować na promocje” 45,55 proc. respondentów. Oznacza to, że „nie planuje tego zrobić” 54,55 proc. Większość – 71,59 proc. – również „nie postrzega Czarnego Piątku jako okazji do zakupu prezentów bożonarodzeniowych”.
Wynika to zapewne z faktu, iż blisko 7 na 10 badanych (69,41 proc.) „nie wierzy, że Black Friday w Polsce to tak naprawdę okazja zakupowa”. Ponadto, 74,91 proc. respondentów przyznaje, że nie „zauważyło pozytywnych zmian w Black Friday po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus w 2023 roku (obowiązek informowania konsumenta o najniższej cenie z ostatnich 30 dni)”.
Klientów interesują głównie zniżki
Na pytanie „jaka forma okazji na Black Friday najbardziej Cię interesuje?” badani odpowiadali głównie, że „zniżki procentowe” – 83,62 proc.
Mniejszym zainteresowaniem cieszą się okazje takie jak „kup jeden, drugi dostaniesz za pół ceny”, „darmowy okres próbny na usługę” oraz „rabat na kolejne zakupy”. Zyskały one odpowiednio 6,34, 5,78 i 4,26 proc. odpowiedzi respondentów.
„Obserwujemy wyraźny sceptycyzm Polaków wobec promocji związanych z Black Friday. Może on wynikać z braku wiary konsumentów w autentyczność okazji zakupowych oraz z niezauważalnych zmian w procesach rabatowania po wprowadzeniu dyrektywy Omnibus” – komentuje Miłosz Nowakowski, dyrektor sprzedaży Brandly360.
„Marki, chcące sprostać oczekiwaniom świadomych klientów, powinny rozważyć wdrożenie podejścia opartego na precyzyjnych danych i implementacji technologii wspierających proces agregowania informacji i ich analizy” – radzi.
——————————————-
Badanie Komputronika zostało przeprowadzone w dniach 30 października – 18 listopada 2024 roku metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1056 osób.
Podobne aktualności
Komputronik Biznes zmienia model współpracy z partnerami i modyfikuje ofertę
„Konkurencja rynkowa, w starciu z rosnącymi kosztami pracy i dojazdów, zmotywowała nas do wykorzystania elastycznych modeli angażowania kompetentnych specjalistów” – wyjaśnia prezes Wojciech Buczkowski.