Technologia uchroniła rynek i firmy przed jeszcze większymi stratami wskutek Covid-19 – w ocenie Cisco. Koncern wskazuje zjawiska i trendy szczególnie silne w czasie pandemii, które w jego ocenie pozostaną istotne w dłuższej perspektywie i będą generować zapotrzebowanie na odpowiednie rozwiązania.

8 trendów, które pozostaną na rynku po pandemii

 

1. Online zamiast offline

Od kilku lat widoczne jest np. przenoszenie handlu i usług do przestrzeni wirtualnej. Pandemia nasiliła ten trend. Firmy chcąc przetrwać trudny czas pandemii musiały wdrożyć cyfrową strategię działania i na tyle, na ile było to możliwe przenieść swoją działalność do sieci.

 

2. Bezdotykowe interfejsy

Walka z koronawirusem wymusiła ograniczenie dotykania powierzchni wspólnych. Dlatego ekrany dotykowe będą coraz częściej zastępowane przez rozwiązania sterowane głosem i wykorzystujące systemy wizyjne, a płatności zbliżeniowe będą wypierały transakcje gotówkowe.

 

3. E-porady lekarskie

Wzrosła popularność telemedycyny. Niektórzy dostawcy usług z tego obszaru zaobserwowali o 50 proc. więcej konsultacji lekarskich z wykorzystaniem wideo. W dłuższej perspektywie ten trend może znacząco skrócić i przyspieszyć czas diagnozowania i wstępnych porad medycznych.

 

4. Home office i nowe biura

Wiele osób doceniło walory pracy zdalnej i nie wszyscy wrócą do biur. Będą potrzebować narzędzi do zdalnej współpracy i komunikacji zespołowej. Powrotowi do biur będą towarzyszyły obawy dotyczące zdrowia. Należy dostosować tak, aby zapewnić odpowiednio szerokie ciągi komunikacyjne, wentylację czy bezdotykowe panele.

5. Zdalna nauka i szkolenia

Eksperci Cisco przewidują, że po zakończeniu pandemii szkolenia w firmach częściej będą odbywały się online. W szkołach zdalna nauka sprawiła, że łatwiej dzielić się zasobami edukacyjnymi.

 

6. Cyfrowe wydarzenia
 
Konferencje, targi, festiwale przeniosły się do przestrzeni wirtualnej. W przyszłości można spodziewać się wzrostu popularności wydarzeń hybrydowych, łączących spotkania dużych grup ludzi z sesjami w sieci.
 

7. Wzrost roli analityki, automatyzacji i robotyki

Dzięki inteligentnym maszynom np. fabryki mogły działać niemal bez zakłóceń w czasie pandemii. Nie byłoby to możliwe bez systemów analitycznych, przetwarzających dane generowane przez urządzenia. Na podstawie tych analiz szefowie mogli podejmować decyzje biznesowe nawet będąc daleko od firmy.
 

8. Cyberbezpieczeństwo ważniejsze niż kiedykolwiek

Podczas pandemii cyberprzestępcy starają się wykorzystywać masowe przejście użytkowników na pracę zdalną. Koncentrują się między innymi na próbach wyłudzania dostępu do aplikacji czy danych użytkowników, głównie po to, aby w ten sposób wejść w posiadanie danych firmowych. Do tego celu stosują złośliwe domeny, phishing. Chcąc skutecznie bronić się przed cyberzagrożeniami, biznes musi wdrażać jeszcze bardziej restrykcyjne polityki bezpieczeństwa oraz odpowiednie rozwiązania takie jak VPN.

 

„Wyobraźmy sobie co by się stało, gdybyśmy musieli zmierzyć się z globalną pandemią 20-30 lat temu, kiedy Internet nie był tak powszechny, a jego przepustowość często pozostawiała wiele do życzenia. Gospodarka światowa byłaby zrujnowana, a dużo więcej firm niż obecnie musiałoby ogłosić upadłość. Można śmiało powiedzieć, że możliwość przeniesienia licznych usług do przestrzeni wirtualnej uratowała nas przed globalną zapaścią i sprawiła, że w wielu aspektach stosunkowo szybko udało się wrócić do względnej normalności” – komentuje Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.