Po wprowadzeniu w Polsce usługi Amazon Prime (dostawy e-zakupów za 49 zł rocznie) kapitalizacja Allegro spadła o 12 proc. czyli 7 mld zł (od wtorku do czwartkowego przedpołudnia). 

Cena akcji Allegro od wtorku spadła z 58,25 zł do 50,98 zł na zakończenie notowań na GPW w dniu 14.10.

Prime to wyzwanie rzucone Allegro, które ryczałtowe dostawy oferuje pod nazwą Smart także za 49 zł.

Pojedynek Allegro kontra Amazon zapowiada się bardzo ciekawie, powinni też na nim sporo zyskać konsumenci. Obecnie dużym problem pozostają ograniczania w dostawach towarów. Firmy te są bowiem w dużym stopniu zależne od własnego łańcucha logistycznego” – komentuje Paweł Majtkowski, analityk eToro.

Ponad 20 mld zł z e-sprzedaży elektroniki

Prognozy zakładają, że polski rynek e-handlu będzie rósł rocznie w dwucyfrowej skali. W 2021 r. wartość sprzedaży (brutto) PwC prognozuje na 93 mld zł, w 2022 r. na 105 mld zł, a w 2023 r. 118 mld zł. Do 2026 r. w ocenie analityków rynek e-handlu powinien być warty 162 mld zł.

W tym sprzedaż w segmencie elektroniki i mediów w latach 2020 – 2026 będzie rosła zdaniem PwC przeciętnie o 7,1 proc. co roku. W 2021 r. prognozowana wartość obrotu w tym segmencie to 22 mld zł, w 2022 r. – 24 mld zł, w 2023 r. – 26 mld zł, a w 2026 r. sięgnie 31 mld zł.

Zakupy online będą prawie tak szybkie jak offline

O ile rynek e-commerce ma przed sobą dobre perspektywy, to ten tort bije się coraz więcej graczy. Niedawno wyzwanie Allegro rzucił Comarch z własną platformą sprzedażową. Wszedł na polski rynek azjatycki koncern Shopee, do tego Aliexpress uruchamia pod Łodzią pierwsze polskie centrum logistyczne, a Morele budują własną wielobranżową platformę i marketplace.

Allegro podobnie jak Amazon na innych rynkach, docelowo chce oferować dostawę tego samego dnia. Przejęło niedawno firmę kurierską X-press Couriers aby zwiększyć zakres takiej usługi.

Co istotne dla tradycyjnych sprzedawców, przy dostawie tego samego dnia doświadczanie klienta e-commerce zbliży się do zakupu w stacjonarnej placówce. 

Usługa Smart wystartowała we współpracy z Inpostem, który jest operatorem największej sieci paczkomatów.

Jednak współpraca Inpostu z Amazonem skłoniły Allegro do tworzenia własnej sieci takich maszyn i rozwoju swojej sieci magazynów z usługą fulfillmentu dla sprzedawców, która obejmuje cały proces sprzedaży – magazynowanie, pakowanie i wysyłkę towarów oraz obsługę zwrotów. Dzięki takiemu rozwiązaniu w formie jednej paczki będą mogły być wysyłane towary od różnych sprzedawców, co ma zmniejszyć koszty i odciążyć sieć paczkomatów. Amazon ma już natomiast w Polsce 10 centrów logistycznych.

Allegro najpopularniejszą platformą e-commerce

Amazon pozostaje jednak daleko w tyle za Allegro pod względem rozpoznawalności wśród polskich internautów. Według nowego badania Gemiusa spontaniczną znajomość marki Allegro wykazuje 84 proc. pytanych, a Amazona 13 proc. (choć wobec ub.r. widać sporą poprawę, o 5 pproc.).