Intel odnotował kolejny mizerny kwartał. W III kw. 2022 r. sprzedaż firmy spadła o 20 proc. r/r, do 15,4 mld dol. Zysk netto zanurkował blisko 7-krotnie, z 6,8 mld dol. w ub.r. do 1 mld dol.

Przy czym marża brutto stopniała z 56 proc. do 42,6 proc., a marża operacyjna z 27,2 proc. do -1,1 proc.

Kiepski wynik to głównie skutek słabości rynku PC. Producenci sprzętu czyszczą zapasy i mocno ograniczyli zakupy komponentów. W efekcie przychody największej w korporacji Client Computing Group skurczyły się o 17 proc. r/r, do 8,1 mld dol. Zysk operacyjny stopniał natomiast o ponad 50 proc., do 1,7 mld dol.

Co gorsza słabo sprzedają się także czipy serwerowe. Grupa Datacenter & AI pokazała aż 27-procentowy spadek obrotów, do 4,2 mld dol. Zysk grupy zjechał do zera z 2,3 mld dol. przed rokiem.

Poprawiła się natomiast trzecia co do wielkości Network and Edge Group (5G, rozwiązania brzegowe, ethernet), o 14 proc. r/r, do 2,3 mld dol. Ale jej zysk spadł o 85 proc., do 75 mln dol.

„Nagłe i wyraźne spowolnienie popytu przekroczyło nasze początkowe oczekiwania i ma teraz wpływ na całą branżę w całym łańcuchu dostaw elektroniki” – komentuje CEO Pat Gelsinger.

W planie 10 mld dol. oszczędności. Będą zwolnienia

Po takich wynikach zredukowano w dół prognozę na cały rok, a CEO ogłosił wdrożenie programu oszczędności, który ma umożliwić cięcie kosztów – o 3 mld dol. w 2023 r. oraz aż o 8 – 10 mld dol. do 2025 r.

Szef firmy nie ukrywa, że oznacza to również „optymalizację zatrudnienia”.

„Aby przygotować się do tego cyklu biznesowego, agresywnie zajmujemy się kosztami i zwiększamy wydajność w całej firmie” – komunikuje CEO Intela.

Obecnie Intel zatrudnia na świecie 121 tys. pracowników. Według nieoficjalnych informacji lider korporacji zapowiedział pracownikom, że dowiedzą się o szczegółach cięć 1 listopada br.

„Nasze koszty są zbyt wysokie, a nasze marże są zbyt niskie” – wyjaśniał pracownikom Pat Gelsinger (wg serwisu Oregon Live za crn.com).

Większa elastyczność produkcji

Dyrektor finansowy Intela David Zinsner deklaruje, że firma nadal koncentruje się na swojej długoterminowej strategii, nawet w obliczu możliwej globalnej recesji. „Koncentrujemy się na przyjęciu wewnętrznego modelu foundry [odlewniczego], aby umożliwić naszej grupie produkcyjnej i jednostkom biznesowym większą elastyczność, podejmowanie lepszych decyzji i ustanowienie struktury kosztów przywództwa” – twierdzi CFO.