68 proc. firm nie jest gotowych na automatyzację
Brak entuzjazmu wobec cyfryzacji wynika z nieprzygotowania przedsiębiorstw – według badania.
Aż 74 proc. firm nie zamierza wdrażać automatyzacji albo robotyzacji, a 68 proc. nie jest na nią gotowa – według „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service. Zaledwie 6 proc. utrzymuje, że jest "zdecydowanie", a 19 proc. – iż jest "raczej gotowa" na automatyzację.
W badaniu przeprowadzonym w lutym br. 17 proc. przedsiębiorstw nie planowało automatyzacji albo robotyzacji, ale nie wykluczało jej w przyszłości. Zaledwie 4 proc. respondentów było w trakcie wdrażania takich rozwiązań. Także ok. 4 proc. zapowiadało, że zrobi to wkrótce.
Zdaniem ekspertów pandemia zmobilizuje jednak organizacje do wdrażania rozwiązań, które zautomatyzują pracę. Nie pozostanie to bez wpływu na rynek zatrudnienia.
W ocenie 61 proc. badanych automatyzacja lub/i robotyzacja w firmie nie przyczyni się do zmniejszenia poziomu zatrudnienia. Przeciwnego zdania jest co trzeci przedsiębiorca. Jednak w największych podmiotach, zatrudniających ponad 250 pracowników, prawie połowa pracodawców twierdzi, że postępująca automatyzacja spowoduje ograniczenie liczby etatów. Tego zdania jest również 30 proc. małych i 27 proc. średnich przedsiębiorstw.
Podobne aktualności
37 proc. firm w Polsce zwolniło co najmniej jedną osobę z powodu robotyzacji lub AI
"Automatyzacja i nowe technologie są już rozpędzonym pociągiem, którego nie sposób zatrzymać" - mówi ekspert.
30 proc. firm w Polsce zwolniło co najmniej 1 osobę w wyniku automatyzacji i AI
70 proc. przedsiębiorców deklaruje gotowość do wdrożenia automatyzacji i sztucznej inteligencji.