Pozyskanie fachowca IT staje się coraz bardziej kosztowne: 38 proc. firm przeznaczyło na rekrutacje pracownika w IT do 20 tys. zł, a 16 proc. do 60 tys. zł, zaś 40 proc. zwiększyło swoje wydatki na procesy rekrutacyjne (dane No Fluff Jobs). Przyczyną są nie tylko niedobory programistów, ale także m.in. ich wysokie wymagania finansowe kandydatów.

Z kolei według badania instytutu Mands koszt pozyskania pojedycznego kandydata może sięgać nawet blisko 300 zł netto.

W analizie, w której wzięto pod uwagę cztery krajowe portale ogłoszeniowe IT z największą liczbą aktywnych ofert, najniższy koszt dotarcia do kandydata stwierdzono na portalu No Fluff Jobs (44,2 zł netto). Drugi w tym zestawieniu okazał się Just Join IT (56,48 zł netto). W przypadku pozostałych dwóch portali – Bulldogjob i the:protocol, firma badawcza utrzymuje, że ten koszt był znacznie większy i wyniósł kolejno 268 i 285 zł netto. 

Z badania wynika, że nakłady na pozyskanie pojedynczego kandydata są niższe tam, gdzie koszty ogłoszenia są wyższe (np. 5,6 tys. zł na No Fluff Jobs i niecałe 2 tys. zł na the:protocol).

Jak zmniejszyć koszt pozyskania fachowca

Na koszt pozyskania pracownika składa się m.in. publikacja oferty na łamach serwisów ogłoszeniowych oraz selekcja nadesłanych aplikacji i praca rekrutera. Ten proces można skrócić, i tym samym efektywniej wykorzystać środki, dzięki jasno sprecyzowanym kryteriom w ogłoszeniu i przede wszystkim jawnym widełkom wynagrodzeń – twierdzi Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.  

Mands sprawdził też m.in. efektywność ogłoszeń, czyli to, czy nadesłane aplikacje są zgodne z wymaganiami kandydata. W kategorii, gdzie otrzymano dopasowane CV do wymagań ogłoszenia (efektywność), No Fluff Jobs i Just Join IT mieli po 72 proc.

Pod względem największej liczby aplikacji od osób zainteresowanych ofertą (“efektywne CV”), na pierwszej pozycji znalazł się No Fluff Jobs (w sumie 176 aplikacji), wyprzedzając Just Join IT (72).

Just Join IT miał największą liczbę odświeżeń (28). Natomiast w kategorii odświeżeń i podbić ogłoszeń najwięcej punktów uzyskał No Fluff Jobs (średnio 7,94 wartościowe aplikacje, tzn. dopasowane do wymagań w ofercie pracy i uzyskane dzięki pojedynczemu odświeżeniu oferty).

———–

Badanie Mands zostało zrealizowane metodą tajemniczego klienta. Kontakt z portalami w celu nawiązania współpracy był prowadzony między 25 października a 8 listopada 2021. Emisja ogłoszeń trwała 30 dni i przypadała na okres 8 listopada – 8 grudnia 2021 r. Na każdym z 4 portali tajemniczy klient opublikował 4 oferty pracy na stanowiskach: JavaScript Frontend Developer, Java Developer, Remote Fullstack .Net Developer oraz Project Manager.