60 proc. przedsiębiorstw inwestuje w IT bez pomysłu
Tylko co piąty menedżer ocenia, że wdrożona strategia cyfrowej transformacji jest skuteczna.
Aby wdrożenia przyniosły pożądane efekty, trzeba najpierw przeprowadzić analizę procesów zachodzących w firmie.
Aż 60 proc. przedsiębiorstw nie ma jasnej strategii przyjęcia technologii cyfrowej, a 59 proc. nie ma zdefiniowanych KPI, pozwalających określić czy i w jakim stopniu digitalizacja się powiodła – wynika z Digital Adoption Report firmy WalkMe.
To niepokojące dane biorąc pod uwagę, że aż 80 proc. pytanych menedżerów uważa, że zdolność do szybkiego przyjęcia nowych technologii jest kluczowa, by wyróżnić się na tle konkurencji.
Jednak tylko co piąty ankietowany menedżer ocenia przyjętą strategię digitalizacji jako skuteczną.
„Ulubionym pytaniem przedsiębiorców jest to o zwrot z inwestycji. Sęk w tym, że trudno mierzyć efekty wdrożenia bez uporządkowanego podejścia do implementowanych rozwiązań IT” – komentuje Marcin Samek, starszy konsultant ds. wdrożeń w katowickiej firmie BPSC.
Firma musi odrobić pracę domową
„Inwestor spodziewa się, że to analitycy dostawcy podsuną mu gotowe rozwiązania. Jednak to przedsiębiorstwo musi odrobić pracę domową, a jest nią analiza procesów zachodzących w firmie, na bazie której powstaje mapa procesów biznesowych. Ułatwia to zespołowi wdrożeniowemu uszeregowanie i zrozumienie kolejnych procesów” – tłumaczy ekspert.
„Nie spełniają roli”
W swoim raporcie WalkMe podkreśla, że tradycyjne sposoby, którymi przedsiębiorstwa starają się zmaksymalizować wartość swoich inwestycji w IT, okazują się chybione.
Otóż 60 proc. pytanych przyznaje, że programy zarządzania cyfrową zmianą „nie spełniają swojej roli”. Natomiast 63 proc. doszło do wniosku, że uniwersalne podejście do szkoleń „nie ma zastosowania” i trzeba je dopasować do indywidualnych potrzeb.
IT jest ważniejsze niż krzesła
Większość (61 proc.) respondentów biorących udział w ankiecie WalkMe uważa, że złe doświadczenia z IT prowadzą do „wielkiej rezygnacji”, czyli odejścia pracowników.
Nieco więcej (64 proc.) jest zdania, że technologia i doświadczenia użytkowników końcowych mają pierwszeństwo przed wyposażeniem biurowym. To IT, zdaniem przedstawicieli kadry zarządzającej, jest tym, na co zwracają uwagę pracownicy.
„Odpowiednie narzędzia pracy to za mało. Potrzebne jest nastawienie na użytkownika – jego potrzeby i wymagania” — twierdzi Marcin Samek z BPSC.
————————–
„Digital Adoption Report” firmy WalkMe obejmuje dane z badania niemal 1,5 tys. menedżerów z Ameryki Północnej, Europy, Australii i Nowej Zelandii.
Podobne aktualności
Blisko 60 proc. firm choć raz pożałowało zakupu oprogramowania
Software nie spełnia oczekiwań ze względu na wysokie koszty, trudności z wdrożeniem i problemy z dostawcami.
Polski rynek IT urośnie do 140 mld zł w 2024 roku
„Realia branży wymagają ostrożnego podejścia do prognoz na przyszłość” - zauważa prezes.
Polskie MŚP cierpią na brak specjalistów IT
30 proc. zgłasza taki problem. „Sektor MŚP jest najbardziej zapuszczony cyfrowo i ma sporo do nadrobienia” – mówi ekspert.