Aż 60 proc. przedsiębiorstw nie ma jasnej strategii przyjęcia technologii cyfrowej, a 59 proc. nie ma zdefiniowanych KPI, pozwalających określić czy i w jakim stopniu digitalizacja się powiodła – wynika z Digital Adoption Report firmy WalkMe.

To niepokojące dane biorąc pod uwagę, że aż 80 proc. pytanych menedżerów uważa, że zdolność do szybkiego przyjęcia nowych technologii jest kluczowa, by wyróżnić się na tle konkurencji.

Jednak tylko co piąty ankietowany menedżer ocenia przyjętą strategię digitalizacji jako skuteczną.

Ulubionym pytaniem przedsiębiorców jest to o zwrot z inwestycji. Sęk w tym, że trudno mierzyć efekty wdrożenia bez uporządkowanego podejścia do implementowanych rozwiązań IT” – komentuje Marcin Samek, starszy konsultant ds. wdrożeń w katowickiej firmie BPSC.

Firma musi odrobić pracę domową

Inwestor spodziewa się, że to analitycy dostawcy podsuną mu gotowe rozwiązania. Jednak to przedsiębiorstwo musi odrobić pracę domową, a jest nią analiza procesów zachodzących w firmie, na bazie której powstaje mapa procesów biznesowych. Ułatwia to zespołowi wdrożeniowemu uszeregowanie i zrozumienie kolejnych procesów” – tłumaczy ekspert. 

„Nie spełniają roli”

W swoim raporcie WalkMe podkreśla, że tradycyjne sposoby, którymi przedsiębiorstwa starają się zmaksymalizować wartość swoich inwestycji w IT, okazują się chybione.

Otóż 60 proc. pytanych przyznaje, że programy zarządzania cyfrową zmianą „nie spełniają swojej roli”. Natomiast 63 proc. doszło do wniosku, że uniwersalne podejście do szkoleń „nie ma zastosowania” i trzeba je dopasować do indywidualnych potrzeb.

IT jest ważniejsze niż krzesła

Większość (61 proc.) respondentów biorących udział w ankiecie WalkMe uważa, że złe doświadczenia z IT prowadzą do „wielkiej rezygnacji”, czyli odejścia pracowników.

Nieco więcej (64 proc.) jest zdania, że technologia i doświadczenia użytkowników końcowych mają pierwszeństwo przed wyposażeniem biurowym. To IT, zdaniem przedstawicieli kadry zarządzającej, jest tym, na co zwracają uwagę pracownicy. 

Odpowiednie narzędzia pracy to za mało. Potrzebne jest nastawienie na użytkownika – jego potrzeby i wymagania” — twierdzi Marcin Samek z BPSC.

————————–

„Digital Adoption Report” firmy WalkMe obejmuje dane z badania niemal 1,5 tys. menedżerów z Ameryki Północnej, Europy, Australii i Nowej Zelandii.