Według „Barometru e-commerce 2016” w 2020 r. wartość e-handlu przekroczy poziom 63 mld zł. Liczba sklepów internetowych wzrośnie w br. o 7 proc. i przekroczy 23,5 tys., a w 2020 r. będzie ichjuż ponad 30 tys. 

Analitycy Sociomantic Labs przewidują, że do końca dekady wartość rynku e-commerce w Polsce podwoi się i będzie bliska 10 proc. udziału w całym handlu. Z kolei w Europie w 2020 r. e-zakupy będą odpowiadać nawet za 45 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem.

Barometr wskazuje 20 najbardziej istotnych zjawisk, wpływających na wzrost rynku e-handlu oraz na przychody działających na nim przedsiębiorców. Zostały one sklasyfikowane w trzech kategoriach: wysokie, umiarkowane oraz niskie ciśnienie. Im wyższa grupa, tym większe znaczenie w ocenie Sociamantics Labs będą miały wskazane zjawiska dla biznesu firm e-commerce.

 

1. Wysokie ciśnienie – zjawiska najsilniej oddziałujące na rynek i e-sklepy:

Personalizacja
Klienci zaczynają traktować spersonalizowane oferty jak standard – według badania 70 proc. z nich czuje się komfortowo, widząc przekazy reklamowe skierowane specjalne do nich. Bezosobowe reklamy produktów i usług to najszybsza droga do utraty potencjalnego klienta. Personalizacja musi objąć różne aspekty – od e-maili, poprzez obsługę klienta, po dopasowany produkt i jego opakowanie.

Programmatic buying
To krok dalej w personalizacji – reklamy dostosowane do konkretnego internauty dostarczane są błyskawicznie, dzięki automatyzacji procesów i analizie, która pozwala rozpoznać potrzeby danej osoby np. serfującej w sieci w ułamek sekundy. Taki przekaz jest skuteczniejszy niż zwykła personalizacja – 92 proc. marketerów ocenia pozytywnie rezultaty kampanii wykorzystującej model programmatic.

Lojalność i CRM
Internauta, który wraca na zakupy do sklepu internetowego, zwykle wydaje w nim kilka razy więcej niż nowy klient. Co więcej, wartość jego koszyka rośnie wraz z kolejnymi zakupami. W zatrzymaniu klienta pomaga analiza danych z CRM -. 53 proc. amerykańskich marketerów zwiększyło wydatki na rozwój CRM, aby osiągnąć wyższą sprzedaż.

Wszechkanałowość (omnichannel) i korzystanie z różnych urządzeń (cross devices)
Współczesny konsument żyje w biegu. Np. jednocześnie odpowiada na maile na laptopie i przegląda najnowsze wpisy w portalach społecznościowych na tablecie. Oglądając towar w sklepie, sięga po smartfon i porównuje ceny. Zdaniem ekspertów dzięki wdrażaniu spójnej strategii marketingowo-sprzedażowej niezależnie od kanału i urządzenia, z którego korzysta klient, sprzedawcy mogą osiągać coraz lepsze wyniki.

M-commerce, w tym płatności mobilne
Znaczenie sektora mobilnego w sprzedaży rośnie, choć nie tak gwałtownie jak od kilku lat przewidują eksperci. Tak czy inaczej firmy muszą dostosować się do tego trendu. Najnowsze dane wskazują, że użytkownicy spoglądają na swoje smartfony nawet 221 razy dziennie. Stąd na liście priorytetów e-sklepów musi być stworzenie strony lub aplikacji mobilnej. Zdaniem ekspertów aplikacje mobilne dostarczają nawet o 70 proc. wyższej konwersji w zakresie ilości wyświetleń reklamy i o 50 proc. więcej sprzedaży w porównaniu do stron mobilnych. Wąskim gardłem branży m-commerce w dalszym ciągu są płatności mobilne. W ub.r. według Gemiusa 37 proc. e-konsumentów korzystało ze smartfonów i tabletów w procesie zakupów online, jednak transakcje nie były finalizowane.

Cały lejek sprzedażowy (Full funnel)
Marketerzy powinni się skupić na całym lejku sprzedażowym, a nie tylko na jego ostatniej fazie tuż przed zakupem. Celem jest równomierne wspieranie wszystkich etapów procesu zakupowego – budowanie świadomości i wzbudzenie zainteresowania produktem, nakłonienie do podjęcia decyzji, a także budowanie lojalności i zachęcenie klienta do kolejnych odwiedzin sklepu.

Mniejsze znaczenie dla przychodów firm handlujących w sieci mają kolejne zjawiska.

2. Umiarkowane ciśnienie – czynniki ważne, które w sposób umiarkowany wpływają na wzrost wartości handlu internetowego i e-sklepów:

• Marketing 3.0 – marketing predykcyjny, atrybucja oraz reklama natywna
• Handel transgraniczny
• Dostawa tego samego dnia
• Social commerce
• Oprogramowanie jako usługa (SaaS)
• AdBlock

3. Niskie ciśnienie – stymulatory istotne, jednak w najmniejszym stopniu stymulujące wzrost wartości rynku oraz przychodów e-sklepów:

• Beacony
• Internet Rzeczy (IoT) i urządzenia noszone
• Transparentność