6 najczęstszych naruszeń ochrony danych w Polsce
Oto powszechne błędy naruszające przepisy ochrony danych i sposoby, jak ograniczyć problem.

Szyfrowanie to jedna ze wskazanych metod zapobiegania naruszeniom.
Większość najczęściej występujących naruszeń, które wystawiają organizację na ryzyko kar za RODO albo roszczenia poszkodowanych, nie jest trudna do usunięcia. Warto pamiętać, że w zasadzie w każdym przypadku ważne jest szkolenie pracowników z zakresu ochrony danych.
Oto najczęstsze naruszenia ochrony danych i rady, jak ich uniknąć – według ODO24.
- Mail (lub pismo) wysłane na niewłaściwy adres
Jedno z typowych naruszeń. Także wprowadzenie w polu odbiorcy wiadomości wielu adresów mailowych zdradzających tożsamość innych osób może prowadzić do problemów, np. możemy zdradzić listę klientów firmy. Taki błędy można wyeliminować przez szkolenia pracowników z zakresu ochrony danych.
- Pomylone dokumenty w wysyłanych paczkach
Zdarza się, że e-sklepy dołączają do wysyłki towaru rachunki czy faktury zawierających dane innego klienta, a nie tego, który nie jest adresatem dostawy. W tym przypadku ważne jest stworzenie szczegółowej procedury przygotowywania wysyłki towaru.
- Naruszenia związane z niewłaściwym zabezpieczeniem IT, w tym ataki hakerskie
Warto zadbać o szkolenia pracowników z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego, aby np. unikali ryzykownych zachowań (jak otwieranie załączników w mailach niewiadomego pochodzenia). Trzeba wdrażać także aktualizacje oprogramowania i zabezpieczenia adekwatne do zagrożeń. Warto rozważyć stworzenie procedury postępowania z hasłami dostępu. Inne sposoby to szyfrowanie pamięci urządzeń/plików z danymi osobowymi, dodatkowe mechanizmy weryfikacji użytkownika jak hasło czy PIN.
- Zagubienie dokumentów przez pracowników
Najczęściej zdarza się to w sytuacjach, kiedy firmowe materiały są zabierane poza biuro.
„Jeżeli jest taka możliwość, najlepiej przewozić dokumentację w formie elektronicznej. Elektroniczne nośniki oczywiście też można zgubić, dlatego oprócz ich szyfrowania warto prowadzić również ich ewidencję, zawierającą informacje komu i kiedy nośnik został wydany oraz numer seryjny sprzętu” – radzi Katarzyna Szczypińska, specjalista ds. ochrony danych, ODO 24.
- Niewłaściwa anonimizacja danych osobowych oraz niszczenie archiwalnej dokumentacji
Dane, którym minął okres zgodnego z prawem przechowywania, trzeba usunąć lub co najmniej zanonimizować. Naruszenie w tym obszarze może polegać przykładowo na przekazaniu telefonów służbowych firmie utylizującej sprzęt o wątpliwej renomie na rynku, bądź też przekazanie ich bez odpowiednich zapisów umownych. Tutaj zalecane jest wprowadzenie szczegółowych instrukcji postępowania z dokumentami i nośnikami zawierającymi dane (w tym metod anonimizacji), które nie są już potrzebne.
- Udostępnianie nagrań z monitoringu „bez żadnego trybu”
Częstym naruszeniem w sieciach handlowych jest niefrasobliwość personelu sklepu w zakresie nie tylko przekazywania nagrań z monitoringu, ale także jego okazywania, bez refleksji nad celowością oraz podstawą prawną takiego działania.
„Bardzo ważne jest, żeby udostępnienie/okazanie nagrań było szczegółowo uregulowane w procedurach sieci handlowej (np. na czyje polecenie ochroniarz może udostępnić nagranie, czy ma to być kierownik sklepu, czy osoba z centrali wyznaczona do koordynowania działań związanych z ochroną danych osobowych). Najlepiej, gdyby takie procedury były wydrukowane i wywieszone tuż przy stanowiskach, na których następuje okazywanie/udostępnianie nagrania” – wskazuje Katarzyna Szczypińska.
Podobne aktualności
88 proc. firm przeszło na pracę zdalną
Polskie firmy masowo przeszły na home office. Oto checklista dla działów IT - jak zorganizować pracę zdalną w firmie.
Błędy popełniane przy RODO
Wdrożenia w celu spełnienia wymagań RODO nie zawsze rozwiązują problemy – wynika z analizy.