5 trendów IT w biznesie
“Firmy są teraz znacznie bardziej ostrożne przy podejmowaniu decyzji” – zauważa ekspert I wskazuje, jakie jest istotne kryterium wyboru projektu.

Wielu menedżerów uważa, że najlepsze jest przeczekanie, zamiast wdrażania innowacji już teraz.
Według badania PwC 64 proc. menedżerów w Polsce w ciągu najbliższych 12 miesięcy zainwestuje w automatyzację procesów i systemów, a 59 proc. w „wykorzystanie technologii” (chmura, sztuczna inteligencja, i inne zaawansowane IT).
“Firmy są teraz znacznie bardziej ostrożne przy podejmowaniu decyzji technologicznych. Nie kierują się tylko tym, jak wiele mówi się o danej innowacji. Decydują się na wybór rozwiązań z perspektywy tego, co faktycznie przyniesie korzyści ich klientom” – twierdzi Paweł Jankowski, Delivery Location Manager (Łódź i Warszawa) w Endavie.
Zaobserwowano również postawy wyczekujące – niektórzy szefowie nie wyrywają się do pionierskich wdrożeń nowych rozwiązań. Czekają, aż zdecydują się na to inni przedsiębiorcy, by z boku obserwować, czy nowinki rzeczywiście przyniosą firmie korzyści.
“Wielu menedżerów uważa, że najlepsze jest przeczekanie i powrót do rozmowy po tym, gdy zobaczą, w jaki sposób dana technologia jest wykorzystywana przez ich konkurencję. Z drugiej strony szybkie podjęcie świadomej decyzji daje im możliwość zwiększenia efektywności prowadzonej działalności” – zauważa Marta Lyczmańska, Delivery Location Manager (Gdańsk i Wrocław) w Endavie.
5 najważniejszych trendów na 2023 r. i kolejne lata według raportu Endavy:
1 Automatyzacja napędzana przez AI
Tylko 4 proc. ankietowanych szefów nie zna tej technologii, a jeszcze mniej uważa ją za nieistotną dla ich biznesu. Wygląda wiec na to, że narzędzia oparte na sztucznej inteligencji staną się wkrótce powszechne w fimach.
2 Big data i analityka predykcyjna
To dwa z trzech obszarów, które wydają się najważniejsze dla przedsiębiorstw, ponieważ obie technologie zostały już wdrożone przez około 40 proc. badanych organizacji. Trudno jest prowadzić firmę w czasach zdominowanych przez nieprzewidywalność, gdy nie ma dostępu do dokładniejszych informacji na temat sytuacji przedsiębiorstwa i możliwości przewidywania różnych scenariuszy biznesowych.
3 Cyfrowe ekosystemy
4 na 10 przedsiębiorstw uważa, że wprowadzanie innowacji w tych obszarach ma duże znaczenie dla ich biznesu, głównie ze względu na możliwość zwiększenia efektywności operacyjnej, przyciągnięcia większej liczby klientów i zwiększenia niezawodności systemów IT. Tylko 10 proc. organizacji deklaruje całkowity brak strategii wdrażania cyfrowych ekosystemów.
4 Environmental, Social and Governance (ESG)
Już 66 proc. organizacji twierdzi, że wdrożyło jakąś strategię ESG lub jest w trakcie tego procesu. Prawdopodobnie wynika to przede wszystkim z regulacji, które wymagają od większych firm raportowania ich wpływu na środowisko.
5 Web3
Technologia ta kojarzona jest głównie z kryptowalutami, ale jej potencjał może być znacznie większy. Tylko 1 na 10 badanych firm nie wie, czym jest Web3, za to aż 66 proc. uważa, że ten obszar może mieć znaczenie dla ich inicjatyw.
————————————————
Wyniki badania przeprowadzonego wśród 700 firm zawiera raport “Emerging Tech Unpacked”.
Podobne aktualności
Brytyjska firma otworzyła cztery biura w Polsce
„W Polsce znaleźliśmy wszystkie wartości, z którymi się utożsamiamy” – twierdzi regionalny menedżer.
Brytyjska spółka wchodzi do Polski
„Polska z pewnością stanie się jednym z naszych głównych rynków” – deklaruje regionalny dyrektor.