Przebudowa łańcucha dostaw (47 proc. wskazań) to cel nr 1 szefów firm w Polsce na najbliższy rok – według badania EY. Co ciekawe, topowy priorytet pytanych prezesów w kraju okazuje się inny niż ich kolegów na świecie.

Co zaprząta głowę szefów na świecie

Otóż numerem 1 dla CEO globalnie okazuje się implementacja sztucznej inteligencji w firmie, by poprawić wydajność i wyniki biznesowe – wskazało na ten cel 41 proc. ankietowanych szefów. Zaskoczenia więc nie ma, że obecnie prezesi poza AI nie widzą niczego ważniejszego do załatwienia. W Polsce sztuczna inteligencja jest nr 5 na liście (27 proc.). Dlaczego w kraju liderzy póki co wolą inwestować w mniej spektakularne, a konieczne ich zdaniem rozwiązania?

„Na strategie przedsiębiorców z Polski nadal duży wpływ mają uwarunkowania geopolityczne. Priorytetem jest zabezpieczenie i ustabilizowanie bieżącego biznesu oraz wprowadzanie produktów i rozwiązań, których oczekują konsumenci. Dzięki temu będą mogli utrzymać swoją pozycję na rynku” – komentuje Arkadiusz Gęsicki, partner EY-Parthenon w Polsce i krajach bałtyckich.

Dlaczego sztuczna inteligencja nie jest na topie w kraju
„Ze względu na konieczność znalezienia odpowiedniego partnera i przeszkolenia zespołów nie jest to projekt, na którym CEO skupiają się w pierwszej kolejności” – wyjaśnia przedstawiciel EY.

Tym niemniej technologie mają duży wpływ na biznes i plany przedsiębiorców. Niemal co trzeci CEO z Polski (29 proc.) stwierdził, że nowoczesne rozwiązania są jednym z głównych czynników, które powodują, że ponownie zastanawiają się nad kształtem swojego biznesowego portfolio.

AI poprawi wydajność, ale nie dosypie do kasy

Podobnie uważają szefowie na świecie – dla 32 proc. wpływ technologii jest kluczowym czynnikiem. Miarą sukcesu dla nich będzie takie wykorzystanie IT, aby zwiększyć konkurencyjność i przyciągnąć nowych klientów. Trzy czwarte (76 proc.) szefów globalnie uważa przy tym, że AI przyniesie korzyści w zakresie wydajności, ale będzie miała niewielki wpływ na wzrost przychodów.


Badanie CEO Outlook Pulse zostało przeprowadzone na zlecenie EY w okresie grudzień 2023 – styczeń 2024 r. przez FT Longitude wśród 1200 prezesów dużych firm z 21 krajów, w tym z Polski.