Cyberbezpieczeństwo spędza sen z powiek szefom – wynika z badania Gartnera. Błędy w kontroli ochrony IT wskazano jako największe ryzyko dla przedsiębiorstw – zdaniem dyrektorów wyższego szczebla pytanych przez Gartnera w I kw. 2021 r.

Co do tego są zgodni szefowie we wszystkich branżach i regionach – wskazało na nie 67 proc. pytanych.

Zagrożenia związane z drugim w kolejności na liście ryzyk, nowym modelem pracy, dostrzega 43 proc. respondentów.

Największe ryzyka dla firmy w I kw. 2021 r. zdaniem dyrektorów wyższego szczebla

 Ryzyko dla firmyRyzyko wewnętrzne czy zewnętrzne
1Błędy w kontroli cyberbezpieczeństwa wewnętrzne
2Nowy model pracywewnętrzne
3Zdalne zarządzanie pracownikamiwewnętrzne
4Degradacja kultury organizacyjnejwewnętrzne
5Korekty strategiiwewnętrzne
Źródło: Gartner

Praca zdalna mogła narobić bałaganu

Obawy kierownictwa związane z błędami kontroli cyberbezpieczeństwa wynikają z pośpiesznego wdrażania pracy zdalnej i tym, że wiele firm zostało zmuszonych do wdrożenia szybkich zmian w reakcji na pandemię.

Na początku pandemii działy IT musiały szybko zwiększyć dostęp VPN dla całych przedsiębiorstw. Zespoły ds. cyberbezpieczeństwa nie miały innego wyboru, jak w biegu zmienić model działania ze skoncentrowanego na lokalnych operacjach, na zabezpieczenie pracy zdalnej.

Najpierw skupiono się na zarządzaniu dostępem, jednak konsensus wśród ankietowanych szefów co do ryzyk związanych z cyberbezpieczeństwem sugeruje, że należy wykonać więcej pracy w tym obszarze, ponieważ home office staje się trwałym elementem nowego środowiska pracy.

Troska o wewnętrzne problemy, ale na zewnątrz nie jest różowo

Jak się okazuje ryzyka wewnętrzne nadal martwią dyrektorów najbardziej, mimo że zewnętrzne problemy też są niemałe w związku z niepewną sytuacją na rynkach w czasie pandemii, wymogami regulacyjnymi czy zakusami fiskusa na dociśnięcie śruby podatkowej.

Istotną troską zarządzających pozostaje kwestia korekt strategii, która należała do głównych ryzyk wskazywanych przed pandemią. Chodzi o niepokój, czy firma odpowiednio dostosowuje się do zmian w otoczeniu biznesowym.

W ankiecie wzięło 165 dyrektorów wyższego szczebla o różnych funkcjach i w różnych regionach. Dane zamieszczono w „Emerging Risks Monitor Report” Gartnera.