Aż 92 proc. szefów przedsiębiorstw deklaruje, że ich firmy skoncentrują się na szybkim wprowadzaniu i wykorzystaniu innowacji w praktyce. Natomiast 91 proc. zgadza się, że zdobycie udziałów w rynku w przyszłości będzie wymagało od ich organizacji zdefiniowania na nowo rynku, na którym operują – według raportu Accenture Technology Vision 2021.

Covidowe przyspieszenie

Działania, które w przeszłości zajmowały dekady, teraz wdrażane są w ciągu roku lub dwóch – wynika z badania.

Okazja jedna na pokolenie

„Globalna pandemia spowodowała gigantyczne przyspieszenie procesów cyfryzacji” – komentuje Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Mamy teraz okazję, która zdarza się raz na pokolenie, aby wykorzystać moment kryzysu, jako katalizator zmian, które dzięki technologii na nowo zdefiniują przyszłość biznesu” – dodaje dyrektor Accenture.

Na potrzeby raportu Accenture przeprowadziło rozmowy z ponad 6,2 tys. przedstawicielami kadry kierowniczej wyższego szczebla i dyrektorami w firmach z 31 krajów i 14 branż.

Kończy się era szybkich naśladowców

Wśród najistotniejszych czynników mających zapewnić przedsiębiorstwom sukces, ankietowani wskazują trzy elementy:

Po pierwsze, bycie liderem wymaga wdrażania pionierskich rozwiązań IT. Era szybkich naśladowców dobiega końca. Wygranymi będą ci, którzy postawią technologię na pierwszym miejscu swojej strategii biznesowej.

Po drugie, liderzy nie będą czekać na ustabilizowanie sytuacji i wówczas dostosowywać się do nowych realiów. Samodzielnie je stworzą, wykorzystując odmienne sposoby myślenia i modele operacyjne.

Po trzecie liderzy przyjmą na siebie szerszą odpowiedzialność, zaangażują się społecznie, projektując i stosując technologię w celu wywierania pozytywnego wpływu na środowisko.

Liderzy, czyli firmy szybciej wdrażające innowacje, zwiększają przychody 5 razy szybciej niż przedsiębiorstwa pozostające w tyle, w porównaniu do zaledwie dwukrotnej różnicy w latach 2015-2018 – według raportu.

5 kluczowych trendów, które będą kształtować biznes w ciągu najbliższych 3 lat:

•            Stack Strategically: Architecting a Better Future (Strategiczne wykorzystanie stosów technologicznych: budowanie lepszej przyszłości) – konkurencja w każdej branży sprowadza się do rywalizacji między technologiami stosowanymi przez firmy. Strategie biznesowe i technologiczne staną się nierozłączne.

89 proc. kadry zarządzającej uważa, że zdolność ich przedsiębiorstw do generowania wartości biznesowej będzie w coraz większym stopniu uzależniona od ograniczeń i możliwości architektury technologicznej.

•            Mirrored World: The Power of Massive, Intelligent, Digital Twins (Świat w cyfrowym odbiciu: potencjał funkcjonujących na szeroką skalę, inteligentnych cyfrowych bliźniaków) – cyfrowe bliźniaki to reprezentacje lub symulacje rzeczywistych podmiotów lub systemów. Liderzy budują cyfrowe bliźniaki, aby stworzyć modele fabryk, łańcuchów dostaw, cykli życia produktów itp.

Połączenie danych i analityki w celu odwzorowania świata fizycznego w przestrzeni cyfrowej stworzy nowe możliwości działania, współpracy i innowacji.

65 proc. ankietowanych przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej przewiduje, że inwestycje ich firm w inteligentne bliźniaki cyfrowe wzrosną w ciągu najbliższych 3 lat.

•            I, Technologist: The Democratization of Technology (Ja, technolog: demokratyzacja technologii) – duże możliwości technologiczne są teraz dostępne dla ludzi z różnych działów firmy, co pozwala ludziom na optymalizację ich pracy lub samodzielne rozwiązywanie problemów.

To szansa dla każdej firmy, aby uczynić swoich pracowników kluczowym elementem ich wysiłków związanych z transformacją cyfrową.

Aby jednak dokonać tego z powodzeniem, liderzy będą musieli wdrażać innowacje w każdej jednostce biznesowej, dać pracownikom dostęp do nowych narzędzi, ale także uczyć pracowników myślenia o technologii.

88 proc. kadry zarządzającej uważa, że demokratyzacja technologii staje się kluczowa dla ich zdolności do inicjowania innowacji w całej firmie.

•            Anywhere, Everywhere: Bring Your Own Environment (Zawsze i wszędzie: stwórz miejsce pracy w dowolnym miejscu) – po pandemii praca z dowolnego miejsca stanie się normą.

Pracodawcy musieli ustalić nowe zasady i znaleźć rozwiązania technologiczne, zapewniając elastyczność, a jednocześnie zmniejszając ryzyko związane z pojawieniem się urządzeń, nad którymi nie mieli pełnej kontroli.

Teraz skala tego zjawiska się zwiększa: pracownicy tworzą własne miejsca pracy.

81 proc. szefów zgadza się, że wiodące firmy w ich branży zaczną przechodzić od podejścia „przynieś własne urządzenie” do podejścia „stwórz własne środowisko”.

•            From Me to We: A Multiparty System’s Path Through Chaos (Przejście od ja do my: wspólna systemowa ścieżka w chaosie) – Systemy wielostronne dzielą dane między osobami i przedsiębiorstwami w sposób, który zwiększa wydajność, buduje nowe modele biznesowe i generowania przychodów. Obejmują one blockchain, rozproszony rejestr, rozproszoną bazę danych, tokenizację oraz wiele innych technologii i możliwości.  

90 proc. przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej twierdzi, że systemy skupiające wielu interesariuszy umożliwią ich ekosystemom budowę bardziej odpornych i elastycznych fundamentów oraz stworzenie nowej wartości z partnerami ich organizacji.

Nadawanie priorytetowego znaczenia innowacjom technologicznym w odpowiedzi na szybko zmieniający się świat jeszcze nigdy nie było tak ważne” – komentuje Jacek Borek.

Podaje przykład branży gastronomicznej: 60 proc. restauracji, które w lipcu znalazły się na liście działalności „tymczasowo zamkniętych” w serwisie Yelp, do września definitywnie zakończyło swoją działalność. W tym chaosie Starbucks wyłonił się jako lider, wykorzystując technologię do rozszerzenia kanałów obsługi klienta i sprzedaży detalicznej. Do sierpnia ub.r. aplikację Starbucksa pobrały 3 miliony nowych użytkowników, a zamówienia mobilne i możliwość odbioru w drive-thru odpowiadały za 90 proc. sprzedaży. Firma wdrożyła zintegrowany system zarządzania zamówieniami.

„To znakomita ilustracja tego, że technologia jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym firmie sprawne, elastyczne i skuteczne reagowanie na zmiany” – twierdzi dyrektor.