Bezpieczeństwo telefonów komórkowych w polskich firmach pozostawia wiele do życzenia – wynika z badania PMR Research przeprowadzonego na zlecenie T-Mobile Polska.

Prawie połowa (46 proc.) przedsiębiorstw nie posiada procedur postępowania na wypadek incydentów bezpieczeństwa, związanych z urządzeniami mobilnymi, a 15 proc. nie stosuje żadnej ochrony tego sprzętu. Jedynie 63 proc. aktywuje na służbowych smartfonach blokady ekranu (co jest często niewystarczającą metodą). Tylko nieco ponad połowa (53 proc.) instaluje w telefonach oprogramowanie antywirusowe, a 29 proc. ma regulamin postępowania w przypadku zagrożenia atakiem, kradzieży albo zgubienia urządzenia. Przy czym wskaźniki te są wyższe w dużych firmach niż w średnich.

Wciąż 10 proc. dużych podmiotów praz 23 proc. średnich nie ma w swoich strukturach podmiotu odpowiedzialnego za ochronę telefonów komórkowych.

 

Administracja ma chronić telefony

Dziurawe zabezpieczenia i niewłaściwe procedury stwarzają niemałe zagrożenie dla polskich przedsiębiorstw, bo – jak wynika z badania – dla 98 proc. pracowników "komórka" stała się drugim komputerem i korzystają z niej codziennie. Mimo to 18 proc. z nich przyznaje, że procedury RODO w firmie zupełnie pomijają kwestie służbowych telefonów. Tymczasem 40 proc. pytanych twierdzi, że używa służbowej "komórki" do prywatnych celów. Jednocześnie nadal 44 proc. organizacji nie wprowadziło polityki dotyczącej prywatnego wykorzystania firmowego sprzętu. W 16 proc. brakuje jednostki wyznaczonej do zarządzania bezpieczeństwem urządzeń mobilnych. W 12 proc. podmiotów zadanie to spoczywa na dziale administracji, która zazwyczaj nie posiada kompetencji w zakresie cyberbezpieczeństwa.

W raporcie pozytywnie przedstawiają się jedynie niektóre statystyki dotyczące informacji przekazywanych pracownikom. Otóż 98 proc. z nich wie, do kogo mają zgłosić podejrzenie cyberataku lub zgubienie telefonu.

"Kompleksowe podejście do cyberbezpieczeństwa powinno obejmować każde urządzenie umożliwiające połączenie z siecią, znajdujące się w firmie" – zauważa Jakub Górnik, dyrektor departamentu zarządzania rozwojem produktów w T-Mobile Polska.

Badanie przeprowadzono jesienią 2019 r. na reprezentatywnej grupie średnich (50-249 pracowników) i dużych (250 i więcej pracowników) przedsiębiorstw z różnych branż.