Ponad 1/3 respondentów z polskich organizacji przyznała, że w swojej działalności zupełnie nie wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji, podczas gdy 23 proc. potwierdza wysoki stopień zaawansowania w jej zastosowaniu. Największa grupa pytanych (44 proc.) dopiero odkrywa możliwości AI i przeprowadza pierwsze eksperymenty z jej wykorzystaniem – według badania Microsoftu, które pokazuje, że wśród dużych polskich przedsiębiorstw widać dwie prędkości adopcji AI i rozwoju umiejętności pracowników w tym zakresie.

Ponad 80 proc. zaawansowanych użytkowników AI w Polsce dostrzega jej konkretną wartość dla prowadzonego biznesu. W przypadku firm dopiero eksperymentujących z inteligentnymi algorytmami, wskaźnik ten spada do 50 proc.

 

Pandemia przyspiesza cyfrową transformację

"Cyfrowa transformacja przyspiesza, a sztuczna inteligencja znajduje się w jej centrum. Uważamy, że AI będzie nadal pomagać firmom w osiąganiu większej zwinności i konkurencyjności” – twierdzi Wojciech Życzyński, członek zarządu w polskim oddziale Microsoftu.

Uważa, że należy skupić się nie tylko na wdrażaniu inteligentnych technologii, ale i na umiejętnościach, które pomogą w pełni czerpać korzyści z nowych rozwiązań.

„Myślę, że powinniśmy bardziej skoncentrować się na efektach wynikających z holistycznej transformacji cyfrowej, a nie na konkretnej technologii. Dopiero, kiedy przedsiębiorcy dostrzegą oczywiste wartości biznesowe wynikające z zastosowania najnowszych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, sami staną się ich najlepszymi ambasadorami w swoich organizacjach” – uważa Tomasz Staszelis, Chief Digital Officer w Polpharmie.

 

 

AI pomaga w rozwoju pracowników

W porównaniu z danymi światowymi polskie przedsiębiorstwa, zarówno średnio- jak i wysoko zaawansowane w wykorzystaniu AI, zauważają więcej korzyści wynikających z użycia sztucznej inteligencji oraz chcą więcej inwestować w rozwój umiejętności pracowników.

Dwie trzecie (66 proc.) pracowników z firm, które określają się jako dojrzałe w obszarze AI, twierdzi, że już skorzystało z programów przekwalifikowania w tym zakresie.

Również odsetek organizacji implementujących sztuczną inteligencję jest w Polsce większy niż w innych krajach.

"Polscy liderzy AI przewidują dwucyfrowy wzrost biznesu w ciągu następnych 5 lat, nawet pomimo trudnej sytuacji gospodarczej związanej z pandemią. Dzieje się tak dlatego, że firmy wykorzystujące AI, zaczynają więcej inwestować w swój rozwój. W perspektywie długoterminowej przyniesie im to znaczącą przewagę nad konkurencją” – twierdzi Julian Lambertin, Executive Vice President, KRC Research.

 

 

W badaniu przeprowadzonym wśród pracowników i szefów w większych przedsiębiorstwach w 20 krajach w dniach 12–30 marca br. wzięło udział 611 przedstawicieli polskich firm.