Aż 42,1 proc. pracowników IT obejmuje wysokie ryzyko wypalenia zawodowego – według raportu Burnout Index, przygotowanego przez Yerbo w 2021 r. na podstawie blisko 33 tys. ankiet przeprowadzonych wśród pracowników IT z 33 krajów.

Ryzyko wypalenia dotyczy częściej kobiet (46 proc.) niż mężczyzn z branży (38,2 proc.).

Co istotne, ludzie z powodu wypalenia rozważają odejście z firmy w ciągu najbliższych 6 miesięcy.

4 syndromy wypalenia
Wyczerpanie emocjonalne lub brak energii, poczucie własnej nieskuteczności zawodowej, cynizm, depersonalizacja (według Marisa Salanova i Wilmar Shaufeli, 2005, za Burnout Index).

Presja nie daje normalnie żyć

W sumie aż 56 proc. fachowców IT twierdzi, że nie jest w stanie zrelaksować się po pracy.

62 proc. czuje się emocjonalnie i fizycznie „wypompowana” po dniu pracy, w tym znów w tej grupie jest więcej kobiet (69 proc.).

Nie zrobiliśmy tyle, ile można

Większość specjalistów ma spore pretensje do samych siebie – 51 proc. uważa, że osiągnęło mniej niż mogło. Tak przejawia się syndrom poczucia nieskuteczności zawodowej, który w nieco większym stopniu dręczy zwykłych pracowników (53 proc.) niż szefów (49 proc.).

Aż 33 proc. specjalistów IT narzeka, że czuje się nieskuteczna w pracy.

27 proc. nie widzi sensu w tym co robią

43 proc. czuje się coraz mniej zaangażowana w swoją pracę, a 27 proc. nie widzi wartości i celu w tym co robią (to objawy „ducha cynizmu”)

Jak stwierdzono, w branży IT terminy uległy skróceniu, zapotrzebowanie na rozwiązania zdalne wzrosło, a wraz z nim zwiększyła się presja ze strony pracodawców i klientów.

Pandemia wpłynęła na zmniejszoną produktywność, zwiększoną absencję i pogarszający się stan zdrowia psychicznego.

Część firm planuje wprowadzenie nowych lub rozszerzenie co najmniej jednego świadczenia pracowniczego, traktując priorytetowo te, które pracownicy uważają za najważniejsze (np. jak świadczenia opieki nad dziećmi i seniorami, elastyczność czasu i miejsca pracy, czy też wsparcie zdrowia psychicznego).

Według badań kluczowymi trendami w HR na lata 2022 – 2028 będą doświadczenie pracownicze, integracja sztucznej inteligencji i analityki z narzędziami rekrutacyjnymi, technologia HR oparta na chmurze, zarządzanie ryzykiem pracowniczym, personalizacja benefitów, a także tzw. cyfrowy nomadyzm.

Grywalizacja przychodzi z odsieczą

Na rynku pojawiają się rozwiązania oparte o grywalizację, wykorzystuje mechanizmy znane z gier komputerowych i fabularnych w celu motywowania pracowników, aktywizowania i budowania ich zaangażowania. Polegają na wprowadzeniu spersonalizowanych celów, których zdobycie jest wyzwaniem i jednocześnie zabawą.

„Narzędzie automatyzuje procesy, radykalnie poprawiając komunikację ich wartości dla pracowników oraz zapewniając lepsze zarządzanie danymi i zarządzanie kosztami świadczeń i nagród” – twierdzi Karolina Skrzyńska, HR Manager w Vstorm, podając przykład jednego z dostępnych rozwiązań. Pozwala ono też na monitorowanie stanu psychicznego pracowników.