W co czwartym przedsiębiorstwie w kraju (24 proc.) aktualnie wdraża się automatyzację lub AI, a 55 proc. ma taki plan na najbliższą przyszłość. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na specjalistów ds. automatyzacji, robotyzacji lub sztucznej inteligencji. Będzie ich szukać 35 proc. organizacji, 42 proc. na razie nie ma tego w planie, a 22 proc. nie jest pewna swoich decyzji w tym zakresie – według „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.

Duzi gracze wyznaczają trendy

Im większa firma, tym większe zapotrzebowanie na specjalistów od nowych technologii. Taką potrzebę deklaruje 39 proc. dużych podmiotów (zatrudniających powyżej 250 pracowników), 38 proc. średnich (od 50 do 249 pracowników) i 28 proc. małych (od 10 do 49 pracowników). Najwięksi wyznaczają trendy, a mniejsze firmy podążają za nimi.

Automatyzacja w hotelach i transporcie

Co do branż, to największe zapotrzebowanie na pracowników specjalizujących się w AI, automatyzacji i robotyzacji, wykazują przedsiębiorstwa z sektora HoReCa (67 proc.) oraz TSL – transport, spedycja, logistyka (65 proc.).

Przyczyną dużego zapotrzebowania w HoReCa jest przede wszystkim potrzeba zwiększenia efektywności operacyjnej i poprawy jakości obsługi klienta. Z kolei w TSL, gdzie logistyka i terminowość są kluczowe, automatyzacja i AI mogą znacząco poprawić zarządzanie łańcuchem dostaw, monitorowanie floty i optymalizację tras.

Kto jeszcze poszukuje fachowców

Wysoki popyt na fachowców od AI, automatyzacji i robotyzacji widać też w produkcji (43 proc.) i budownictwie (36 proc.). Branże nowoczesnych technologii i IT zgłaszają 38-proc. zapotrzebowanie na takich specjalistów, natomiast handel 34 proc. Usługi i sektor publiczny mają relatywnie mniejsze potrzeby (29 proc. i 23 proc.).

„Zarządzanie AI oraz procesami automatyzacji i robotyzacji będzie coraz większym atutem pracowników, którzy chcą się wyróżniać na tle konkurencji. Wzrastające zapotrzebowanie na specjalistów w tych dziedzinach wskazuje na głęboką transformację, która wymaga od nas ciągłego uczenia się i adaptacji. Firmy, które zainwestują w rozwój kompetencji swoich pracowników, będą mogły liczyć na lepsze wyniki i większą konkurencyjność” – podsumowuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service i ekspert rynku pracy.