3 największe bariery dla polskich start-upów w rozwoju za granicą
Poza Polską najchętniej sprzedają do Niemiec. Liczą na 10 mln euro obrotu za 3 - 4 lata.
„Ekspansja transgraniczna nie jest jedynie szansą na rozwój, lecz koniecznością” – twierdzi ekspert.
Największym wyzwaniem dla rozwoju za granicą dla polskich start-upów jest ograniczony budżet marketingowy – tak wskazało 45 proc. uczestników badania PayPal i fundacji Startup HUB Poland.
Następną w kolejności barierą (40 proc.) jest ograniczona baza klientów i trudności związane z pozyskaniem nowych konsumentów zainteresowanych ich ofertą.
Trzecim wyzwaniem, wskazanym przez 31 proc. startupów w Polsce, jest konieczność dostosowania produktów do specyficznych potrzeb i preferencji lokalnych rynków.
Zapytane o główne wyzwania związane z ekspansją międzynarodową startupy z czterech rynków (Polska i trzy kraje bałtyckie), które prowadzą sprzedaż transgraniczną, wymieniały także kwestie regulacyjne. Natomiast młode firmy dopiero planujące ekspansję międzynarodową, częściej wskazywały na trudności związane z zarządzaniem płatnościami.
Otóż 61 proc. badanych uważa, że zarządzanie płatnościami stanowi wyzwanie w ekspansji międzynarodowej. Dotyczy to zwłaszcza utrzymania płynności finansowej i szybkiego otrzymywania płatności (37 proc.), zapewnienia bezproblemowej obsługi płatności (36 proc.), a także trudności technologicznych związanymi z integracją różnych metod płatności (31 proc.).
Polskie start-upy najmniej palą się do biznesu za granicą
Co istotne, w przeciwieństwie do firm z krajów bałtyckich, polskie start-upy częściej stawiają na budowanie silnej pozycji na rynku krajowym.
W rezultacie Polska wśród 4 krajów ma najniższy odsetek startupów early-stage, czyli na wczesnym etapie rozwoju, prowadzących sprzedaż transgraniczną (65 proc. wobec 79 proc. dla całej próby). To i tak więcej niż w poprzedniej edycji badania (47 proc.).
Wśród badanych startupów z 4 krajów aż 87 proc. planuje międzynarodową ekspansję w nadchodzących latach.
Przy tym Niemcy są najczęściej wybieranym rynkiem zagranicznym przez polskie startupy (47 proc. wskazań).
„Prowadzenie działalności transgranicznej wymaga specjalistycznej wiedzy w wielu obszarach, obejmujących m.in. lokalne preferencje konsumentów, logistykę, a także tematy administracyjne, w tym systemy płatności i kwestie podatkowe. Przy ograniczonych zasobach i licznych zadaniach do wykonania, skupienie się na priorytetach bywa trudne. W rezultacie wielu założycieli startupów szuka wsparcia u zewnętrznych partnerów biznesowych, którzy mogą pomóc im w przezwyciężaniu codziennych wyzwań i rozwijaniu działalności” – twierdzi Efi Dahan, wiceprezes i dyrektor generalny PayPal na CEE i Izrael.
Liczą na 10 mln euro w 3 – 4 lata
Ponad połowa (53 proc.) ankietowanych startupów na wczesnym etapie rozwoju zakłada, że osiągnie przychody ze sprzedaży online na poziomie 10 mln euro w ciągu trzech do czterech lat, a 18 proc. planuje uzyskać taki wynik w przedziale od roku do dwóch lat.
„W tym kontekście ekspansja transgraniczna nie jest jedynie szansą na rozwój, lecz koniecznością” – uważa Paulina Brym-Ciuba, dyrektor generalna Fundacji Startup HUB Poland.
———————————————
Badanie „Early-Stage Startup Index 2024: Wyzwania w dobie transgraniczności” zostało przeprowadzone przez PayPal we współpracy z Fundacją Startup HUB Poland w kwietniu i maju br. wśród 110 startupów na wczesnym etapie rozwoju w Polsce, Estonii, Litwie, Łotwie. Większość ankietowanych (72 proc.) dostarcza oprogramowanie i usługi.
3 główne wyzwania ekspansji zagranicznej (łączne wyniki badania dla Polski, Estonii, Litwy i Łotwy)
Podobne aktualności
Większe inwestycje VC w Polsce trafiły do mniejszej liczby spółek
W II kw. 2024 r. wartość inwestycji venture capital w Polsce wyniosła 896 mln zł.
Spadek o 60 proc. inwestycji VC w Polsce
„Także drugi kwartał będzie trudnym okresem dla spółek poszukujących finansowania” – twierdzi ekspert. W drugiej połowie roku powinna nastąpić poprawa.
Ponad 150 mln zł zasili 4 polskie fundusze VC
W najbliższych latach do polskich start-upów trafi 2 mld zł – zapowiada inwestor.