W 2016 r. sprzedaż tabletów spadnie o blisko 6 proc., do 195 mln szt. – według IDC. Będzie to drugi z rzędu rok spadków, związany z nasyceniem rynku i brakiem innowacji, które zachęciłyby klientów do większych zakupów.

Problem topniejącego popytu nie dotyczy jednak zdaniem analityków urządzeń 2 w 1, wyposażonych w dołączaną klawiaturę. Dostawy takich modeli powinny wzrosnąć z 16,6 mln szt. w 2015 r. do 63,8 mln szt. w 2020 r. 

Zainteresowanie 2 w 1 ma być tak duże, że w 2017 r. zdaniem analityków rynek tabletów, do których IDC zalicza te urządzenia, powróci do trendu wzrostu sprzedaży.

Do sukcesu 2 w 1 przyczynić się powinna także rosnąca konkurencja wśród producentów, która stymuluje rozwój innowacji, a z drugiej strony prowadzi do spadku cen. Na rynku jest coraz więcej modeli i marek takich urządzeń. Największe koncerny nie szczędzą środków na promocję takiego sprzętu.

„Każdy z branży zauważa, że tradycyjne komputery, jak desktopy i notebooki, mogą zostać zastąpione w najbliższych latach urządzeniami 2 w 1. W tym roku zobaczymy mnóstwo nowych produktów” – zaznacza analityk.

Rosnąca popularność spowoduje także zmiany na rynku klasycznych tabletów. W ocenie IDC będzie zwiększać się zainteresowanie modelami z ekranem wielkości 9 cali lub większym, podczas gdy małe modele będą tracić na znaczeniu. Ponadto powinna zwiększać się sprzedaż modeli z Windowsem, kosztem sprzętu z Androidem oraz iOS-em. W przypadku sprzętu 2 w 1 udział urządzeń z systemem Microsoftu w światowej sprzedaży wzrośnie z 53,3 proc. w 2015 r. do 74,6 proc. w 2020 r.