Według "Rzeczpospolitej" 178 mln zł trafiło w ostatnich tygodniach do kilku młodych polskich firm, co może być oznaką rosnącego zainteresowania inwestorów polskimi startupami. Jak dotąd tylko 2 proc. inwestycji w młode firmy w Europie trafia do naszego regionu.

W minionym miesiącu brainly.pl – serwis społecznościowy dla uczniów, który służy do wymiany wiedzy i pomocy w nauce, został wsparty inwestycją 14 mln dol. przez Kulczyk Investment, Naspers (do niedawna właściciel Allegro) oraz 3 inne podmioty.

Z kolei SMSAPI – serwis służący do masowej wysyłki SMS dla firm, za 16 mln euro wszedł do norweskiej grupy Link Mobility.

Inwestycje o wartości 42 mln zł pozyskał 3YourMind – "platforma do przemysłowego druku 3D", która ma m.in. wspomagać przedsiębiorstwa w zarządzaniu przepływem pracy – od projektowania po produkcję. Strategicznymi inwestorami w polską spółkę są AM Ventures, fundusze należące do EOS, jednego z największych producentów przemysłowych drukarek 3D oraz Trumf, dostawca systemów dla druku 3D.

Autenti – platforma do drukowania i podpisywania dokumentów otrzymała w sumie 6,3 mln zł od Innovation Nest i Black Pearl Venture Capital.

Sidly, firma z branży telemedycyny, dostarczająca rozwiązania umożliwiające zdalny nadzór stanu zdrowia pacjentów, pozyskała 2 mln zł od InnoVenture i Simpact.

Według raportu ExMetrix „Start-upy w Polsce – finansowanie” młode polskie firmy borykają się z dużymi kosztami na rozruch – trzykrotnie wyższymi w porównaniu z innymi krajami regionu – oraz z niedostatkiem finansowania.  Według raportu fundusze (venture capital i private equity) nie palą się do wspierania naszych lokalnych startupów. Być może ostatnie inwestycje zapowiadają zmianę ich nastawienia do polskich przedsiębiorców.