Koniec blokad w maju br. najwyraźniej poprawił sytuację małego biznesu w III kw. br., jak też dodał przedsiębiorcom więcej nadziei na odbudowę biznesu.

Niższe obroty niż przed pandemią ma 31 proc. firm, 32 proc. powróciło do poziomu sprzedaży sprzed Covid-19, a 12 proc. twierdzi, że wiedzie się im lepiej niż w czasach przed koronawirusem – wynika z badania na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Największą zmianę na lepsze odnotowały firmy usługowe i handlowe, gdzie jeszcze na początku roku obroty niższe niż przed pandemią miało odpowiednio 61 i 52 proc. firm, a teraz jest to 33 i 29 proc.

„Część przedsiębiorstw skorzystała na tym, że pojawiły się nowe modele zachowań klientów, zmienił się popyt na usługi i towary, a jednocześnie osłabła konkurencja. Przedłużająca się pandemia im sprzyja – twierdzi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

2 proc. liczy na odbudowę biznesu

Z kolei zdecydowana większość z 31 proc. przedsiębiorców, którym pandemia uszczupliła biznes, ocenia, że jeśli nie udało się odbudować go do tej pory, to nie ma na to szans również do końca bieżącego roku.

Tylko 2,6 proc. liczy, że może powrócić do wcześniejszych wyników w III kw. 2021 r. a na IV kw. 2021 r. wskazuje 3,8 proc. Jedna czwarta firm w ogóle nie potrafi przewidzieć, kiedy nastąpi taka poprawa. To sporo, ale na początku roku ten odsetek wynosił 40 proc.

Branże optymistów, jak i tych bez nadziei

Na dobrą końcówkę tego roku liczy zwłaszcza branża budowlana – tutaj 12,5 proc. respondentów odpowiedziało, że ich firma powróci do kondycji sprzed koronakryzysu jeszcze w 2021 r.

Ten rok na straty spisała natomiast branża transportowa – nikt z jej ankietowanych przedstawicieli nie ma nadziei, że w najbliższych miesiącach powróci sprzedaż sprzed pandemii.

Usługi: wrócimy do stanu sprzed Covid

Wśród usługodawców najczęściej pada odpowiedź, że sprzedaż uda się odbudować za 2 – 3 lata (30 proc.) albo w II kw. 2022 r. (15 proc.). To jedyna branża, której przedstawiciele ani razu nie wspominają, że nigdy nie wrócą do stanu sprzed pojawienia się Covid-19.

Badanie zrealizowane przez Instytut Keralla Research przeprowadzono w lipcu br. wśród 500 mikro, małych i średnich firm.