Zdolność do szybkiej adaptacji i odpowiedzi na nieplanowane zakłócenia w biznesie będą decydować o sukcesie firmy w gospodarce, która jest coraz bardziej oparta o rozwiązania cyfrowe – zdaniem analityków IDC. Uważają oni, że spora część przychodów przedsiębiorstw będzie zależeć od sprawności reakcji, skalowalności i odporności infrastruktury, aplikacji i zasobów danych. Takie wnioski płyną z doświadczeń pandemii.

Według IDC kadra zarządzająca, która chce odnieść sukces w tym trudnym okresie zmian, w ciągu najbliższych 5 lat powinna skupić się na trzech obszarach:

  1. Zweryfikować działanie narzędzi i środowisk IT, które wprowadzono w początkowej fazie pandemii. 
  2. Określić, w jaki sposób kryzys wpłynął na transformację IT – co przyspieszyło zmiany, a co było przeszkodą. 
  3. Szukać możliwości wykorzystania nowych technologii, aby uzyskać przewagę nad konkurencją oraz zwiększać możliwości przyspieszenia rozwoju biznesu. 

Oto 10 najważniejszych predykcji IDC dotyczących branży IT: 

1.       Chmura przyspieszy. Do końca 2021 r., 80 proc. przedsiębiorstw korzystając z doświadczeń zdobytych w 2020 r., wprowadzi narzędzia i procesy umożliwiające przejście na infrastrukturę i aplikacje oparte na chmurze, dwukrotnie szybciej niż przed pandemią. Dyrektorzy IT muszą przyspieszyć transformację do chmury, aby zachować zdolność konkurowania i zwiększyć cyfrową odporność firmy. 
 

2.       Rosnące wydatki na edge computing. Zmiany w sposobie pracy podczas pandemii wpłyną na 80 proc. inwestycji w rozwiązania przetwarzania na krawędzi, przekładając się na znaczny wzrost wydatków. Potrzeba dostarczania infrastruktury, aplikacji i zasobów danych do lokalizacji brzegowych przełoży się na popularyzację nowych, zorientowanych na chmurę rozwiązań brzegowych i sieciowych. Umożliwią one szybsze reagowanie na bieżące potrzeby biznesowe, a jednocześnie będą służyć jako baza do budowy długoterminowej odporności cyfrowej, umożliwiając biznesowi skalowanie i zapewnienie większej elastyczności operacyjnej.
 

3.       „Parytet techniczny” dla wszystkich pracowników. Do 2023 r., 75 proc. spośród 2000 największych firm na świecie zobowiązuje się do zapewnienia “parytetu technicznego” dla pracowników.  Oznacza to, że wszyscy członkowie zespołu niezależnie od lokalizacji i wykorzystywanych urządzeń będą mieli dostęp do tych samych aplikacji i narzędzi, które zapewniają bezpieczeństwo oraz takie same doświadczenia w pracy. Pozwoli to na stworzenie bardziej produktywnych, lepiej poinformowanych i współpracujących ze sobą zespołów. 

4.       Szybsza implementacja platform nowej generacji. 70 proc. dyrektorów IT będzie próbowało uporać się z zadłużeniem spowodowanym wydatkami na nowe technologie podczas pandemii. Spowoduje to finansową niepewność, brak sprawności IT i wymusi migracje do chmury. CIO będą szukać możliwości implementacji platform cyfrowych nowej generacji, które zmodernizują infrastrukturę i aplikacje. Tym samym zapewnią elastyczne możliwości tworzenia i dostarczania nowych produktów, usług i doświadczeń pracownikom i klientom. 
 

5.       Odporność cyfrowa wśród największych priorytetów. W 2022 r. przedsiębiorstwa skupione na odporności cyfrowej będą dostosowywać się do zakłóceń i poszerzać zakres swoich usług, aby reagować na zmiany o 50 proc. szybciej od firm, które koncentrują się na przetrwaniu. Wiodące przedsiębiorstwa muszą szybko dostosowywać się do wyzwań w biznesie i wykorzystywać możliwości cyfrowe do utrzymania ciągłości operacji biznesowych. 
 

6.       Operacje IT coraz bardziej niezależne. Do 2023 r., ekosystem chmurowy służący do zwiększania kontroli zasobów i analizy w czasie rzeczywistym będzie podstawą wszystkich inicjatyw informatycznych i automatyzacji biznesu. Osiągnięcie tych celów będzie wymagało głębokiej integracji systemów oraz proaktywnej analizy ekosystemu opartej na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym.  
 

7.       Oportunistyczna ekspansja AI.  Do 2023 r. 25 proc. z 2000 największych firm kupi co najmniej jeden start-up zajmujący się AI, aby wdrażać  sztuczną inteligencję w produktach i usługach. Przedsiębiorstwa odnoszące sukcesy na rynku będą sprzedawać opracowane wewnętrznie oprogramowanie branżowe i usługi w zakresie danych w ramach subskrypcji, tworząc nowe źródła przychodów.  
 

8.       Zmienią się relacje z dostawcami i partnerami biznesowymi. Do 2024 r. 80 proc. przedsiębiorstw zmieni relacje z dostawcami i partnerami biznesowymi, aby lepiej realizować cyfrowe strategie wdrażania zasobów i autonomicznych operacji IT. Ponowna ocena współpracy w zakresie technologii, usług i dostawców będzie miała kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu firmy w sytuacji, gdy ekosystem IT przechodzi poważną transformację. 
 

9.       Klienci będą coraz bardziej wrażliwi na ekologię. Do 2025 r. 90 proc. firm z 2000 największych będzie wymagać użycia materiałów wielokrotnego użytku w łańcuchach dostaw sprzętu IT. Kolejnym warunkiem będzie neutralność węglowa dostawców czy niższe zużycie energii. Działy IT będą upewniać się, że dostawcy IT i partnerzy mają podobne cele związane ze zrównoważonym rozwojem co ich firma. 
 

10.    Więcej sposobów pozyskiwania fachowców IT. Do 2023 r., połowa projektów związanych z automatyzacją biznesu będzie opóźniona lub zakończy się niepowodzeniem z powodu niewystarczających inwestycji w narzędzia i umiejętności podczas budowania zespołów IT, bezpieczeństwa i DevOps. Aby zaradzić niedoborom programistów i analityków danych, przedsiębiorstwa wykorzystają elastyczne źródła talentów, crowdsourcing i zasoby wewnętrzne, aby przyspieszyć rozwój, innowacje, automatyzacje i zaawansowaną analitykę danych.